Vitamiinid, mis aitavad ära hoida südamehaigusi

Porgandites on palju E-vitamiini.

FOTO: Mark Langridge/picture alliance/moodboard

Südamehaigused on peamised surmapõhjused nii kogu maailmas kui ka lääneriikides, kuid õigete vitamiinide tarbimine võib aidata neid ära hoida.

Euroopa kardioloogiaühingu uuringu põhjal on südamehaiguste risk kõrgeim talvekuudel ja madalaim suvel, mistõttu tuleb talvekuudel veelgi enam tähelepanu pöörata tervislikule toitumisele, mille juurde kuulub ka vitamiinirikas toit, kirjutab Terviseuudised.

Vananedes nõrgeneb südamelihas vabade radikaalide liigse tegevuse tõttu, kuid seda aitavad takistada antioksüdandid E-, C-, Q10-, D- ja A-vitamiin. Peale selle takistavad need ka halva kolesterooli (LDL) ladestumist organismis ning Q10 ja E-vitamiin toetavad ka südamelihase jõudlust ja hapnikuga varustamist.

D-vitamiin tekib päikese abil nahas ja kõiki loetletud vitamiine leidub ka toidus, näiteks E-vitamiini taimsetes õlides, seemnetes, pähklites, mandlites, kaeras, odras ja porgandis; C-vitamiini kapsas, mustsõstras astelpajus, kiivis ja tsitruselistes; Q-10 vitamiini lihas, kalas, munakollases, mandlites ja täisteraviljatoodetes ning D-vitamiini kalas, munas ja piimas.