Surmasuus patsiendi lähedased ei saanud haiglast infot (2)

Heilika Leinus
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Intensiivravi osakond.
Intensiivravi osakond. Foto: TOOMAS HUIK/PM/SCANPIX BALTICS

Praegu, kui paljud haiglad on kehtestanu gripi leviku tõttu külastuskeelu, on lähedastel väga raske teada saada, kuidas läheb intensiivravis viibivatel patsientidel.

Kui tavaliselt saab tema tervise kohta ka külastuskeelu ajal teavet küsida haigelt endalt, siis nende kohta, kes vaaguvad eluohtlikus seisundis elu ja surma vahel, võib lähedastel olla peaaegu võimatu teavet saada. Eriti raske on see siis, kui lähedased elavad haiglast kaugel ja haiget on võimalik vaid harva külastada.

Väga raskesse olukorda sattus näiteks Saaremaal elav proua, kelle abikaasa viibib vähi tõttu intensiivravis Põhja-Tallinna Regionaalhaiglas. Naise sõnul on ta oktoobrist peale raviarstiga rääkida saanud vaid kolm korda. Talle öeldi, et telefoni teel ei ole võimalik infot anda ja olukorra tegi veelgi keerulisemaks see, et ajal, mil ta abikaasat haiglas vaatamas käis, viibis arst tööülesannete tõttu mujal. Meest põetaval õel aga ei olnud proua sõnul lubatud patsiendi kohta teavet anda.

«Ma saan aru, et arstidel on kiire, kuid selgitada ja teavitada oleks lähedasi siiski tarvis,» ütles proua, kes kardab meest raske haiguse tõttu kaotada. «Täna sain lõpuks arstiga rääkida. Ta oli väga inimlik ja ma ei süüdista teda milleski, kuid seni oli praktiliselt võimatu haiglast mehe kohta teavet saada. See olukord teeb mind väga õnnetuks,» ütles proua. «Ma tean, et arstid ei ole kõikvõimsad ja kõigi elu ei ole võimalik päästa, kuid lähedastele on väga vajalik teada, missugune on neile kallite inimeste seisund,» lisas proua. Tema suureks sooviks on, et tulevikus ei peaks enam keegi sellises piinavas teadmatuses olema.

Põhja-Eesti regionaalhaigla klienditeeninduse juhataja Annely Karjama sõnul ei ole telefoni teel suurt osa infot võimalik anda. Klienditeeninduse infotöötaja saab tema sõnul kinnitada patsiendi haiglas viibimise või mitte viibimise fakti, öelda, kus patsient viibib ja anda vastava õdede posti telefoninumbri, kuid täpsemaid andmeid väljastada ei saa. «Kui infot küsitakse telefoni teel, ei ole võimalik tuvastada, kas helistaja on patsiendi lähedane või mitte. Terviseandmed on delikaatsed isikuandmed ja haiglas kehtib delikaatsete isikuandmete väljastamise kord vastavalt õigusaktidele,» selgitas Karjama.

Info levikut takistab Karjama sõnul ka gripi levik. Tema sõnul antakse lähedastele infot tavaolukorras, kui külastamine on lubatud ja lähedased külastavad patsienti, sest sel juhul on info saajad identifitseeritavad. Praegu on aga regionaalhaiglas kehtestatud külastuskeeld, et vähendada haiglas ravil viibivate patsientide nakatumisvõimalust.

Kommentaarid (2)
Copy
Tagasi üles