P, 27.11.2022
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.

Superlihtne nipp dieedita kaalu langetamiseks

Heilika Leinus
, reporter
Superlihtne nipp dieedita kaalu langetamiseks
Facebook Messenger LinkedIn Twitter
Comments
Kaalust alla saamiseks võib kasu olla klaasikese vee joomisest enne iga toidukorda.
Kaalust alla saamiseks võib kasu olla klaasikese vee joomisest enne iga toidukorda. Foto: West Coast Surfer/picture alliance/moodboard/Scanpix

Kui soovid kaalu langetada, siis oled tõenäoliselt menüüst magusad joogid juba välja jätnud, kuid nüüd on hakanud ka teadlased paremini mõistma, missugust rolli mängib vee joomine kaalu langetamisel.

Värske sel nädalal tutvustatud uuring näitas, kuidas erinevad vee kogused aju mõjutavad, vahendab Independent. Hollandis asuva Wageningeni ülikooli teadlased uurisid 19 hea tervisega meest, kellele kõigile anti üheks toidukorraks spetsiaalset toitvat jooki. Seejärel anti osale neist 50 milliliitrit vett ja ülejäänutele 350 milliliitrit vett. Seejärel uurisid teadlased  magnetresonantstomograafiaga, kuidas mõjub joodud vesi kõhule ja ajule. Katsealustel, kes jõid rohkem vett, tundsid vähem nälga kui ülejäänud. Neil, kes olid joonud rohkem vett, oli ka ajutegevus aktiivsem.

Sarnasele tulemusele on jõutud ka teiste uuringute käigus. Näiteks selgus 2015. aastal tehtud Birminghami ülikooli teadlaste uuringust, et inimesed, kes joovad 30 minutit enne mõnda või kõiki söögikordi vett, võtavad kolme kuu jooksul alla ligikaudu 2,2–4 kilogrammi. Sellele tulemusele jõudsid teadlased 54 naise ja 30 mehe uurimisel, kes olid keskmiselt 56-aastased. Pool katsealustest jõi 30 minutit enne vähemalt ühte toidukorda ligikaudu kaks klaasitäit tavalist, karboniseerimata vett. Mõned inimesed hakkasid vett jooma kõigi toidukordade eel ja osa tegi seda enne ühte või kahte toidukorda.

Pool uuringus osalejatest ei joonud enne söögikordi vett. Andmaks neile tunde, et nad tõesti osalevad aktiivselt uuringus, paluti neil ette kujutada, et kõht on täis. Selleks, et keegi sohki ei teeks, uurisid teadlased katsealuseid pidevalt ja tegid uriiniproovide abil kindlaks, kui palju vett nad tegelikult joovad.

Kõik uuringus osalejad võtsid veidi kaalust alla: ligikaudu 0,9–4 kilogrammi. Teadlased ei oska selgitada, miks täiskõhutunnet ette kujutanud inimesed samuti kaalust alla võtsid, kuid mitmed uuringud näitavad, et ka teadmine uuringus osalemise kohta võib avaldada mõju käitumisele. Vett joonud osalejad võtsid keskmiselt kaalust alla ligikaudu 1,2 kilogrammi rohkem kui kontrollrühm.

Birminghami teadlased avastasid, et kõik uuringus osalenud tegid enam-vähem sama palju sporti ja said igaks toidukorraks sööduga ligikaudu sama palju kaloreid. Katsealused, kes söögi eel vett ei joonud, tegid keskmiselt isegi natuke rohkem sporti, mistõttu ei mänginud trenn uuringu tulemustes kuigi suurt rolli. Tõenäoliselt ei olnud väga oluline ka menüü. Katsealustele küll anti mõned toitumisnõuandeid, kuid neil paluti süüa kõike, mida nad soovisid.

Vett joonud katsealused sõid endale toiduga siiski vähem kaloreid sisse kui uuringus osalenud, kes vee joomise harjumusi ei muutnud. Teadlased usuvad, et sellel on ilmselge põhjus: vesi täidab kõhtu ja vähendab näljatunnet. Seda tõestavad ka Wageningeni ülikoolis tehtud uurimuse tulemused. Vett joonud katsealused väitsid, et ei tunne end nii näljasena ja ka magnetresonantstomograafia abil saadud pildid näitasid rohkem täis kõhtu.

Sellegipoolest ei pruugi vee joomine enne sööki olla lollikindel plaan, mis aitab kõigil kaalust alla võtta. Mõne teise uuringu käigus on avastatud, et osa inimesi jätkab söömist ka siis, kui nad tunnevad, et kõht on täis. Peale selle osalesid uuringus vaid valged keskealised mehed, mistõttu ei pruugi katse tulemused kehtida kõigi täiskasvanute korral.

Märksõnad
Tagasi üles