Tippspetsialistide soovitused: kuidas vähk endast eemal hoida

Vähi ärahoidmisel on oluline ka oma stressitaset jälgida ja kontrolli all hoida.

FOTO: Panther Media/Scanpix

Ekspertide sõnul saaks vähendada vähi tekkimise tõenäosust umbes poole võrra, kui teha mõned elustiili muutused. 

Kui inimesed teeksid kõik, mis nad saavad kasvaja ärahoidmiseks teha, siis ideaalses olukorras suudaksime ära hoida pool vähijuhtudest ning surmadest, rääkis Virginia vähiennetuse sihtasutuse president Carolyn Aldige, kirjutab väljaanne Newsmax.

Väljaande toimetus kogus kokku ekspertide peamised nõuanded, kuidas vähki ennetada.

Lõpeta suitsetamine

Tubakat seostatakse mitme vähitüübi, näiteks suu-, kopsu-, kõri-, neelu-, pankrease, põie-, emakakaela- ja neerukasvajatega. Ligi poolt 12 vähitüübi surmajuhtumitest seostatakse tubaka suitsetamisega. Isegi passiivne suitsetamine tõstab kasvajate esinemise riski, tõdes Texases asuva Kelsey-Seybold kliiniku hematoloogia ja onkoloogia osakonna juhataja dr T.J. Patel. 

Vähenda päikese käes olemise aega

Nahavähk on kasvajatest enim levinud, tõdes dr Patel. Ta soovitab otsida suviselt kuumal keskpäeval varjulist kohta, katta nahk päikesekreemiga ning kaitsva riietusega. Samuti oleks hea kanda peakatet ja päikeseprille.

Õpi stressiga toime tulema 

Stressi ohjeldamine on väga oluline, et organismi immuunsüsteemi turgutada, olles samal ajal üks paremaid kaitseid vähi eest, rääkis dr Lauren Richter Marylandi ülikooli meditsiinikoolist. 

Tee trenni 

Enamik terviseeksperte on nõus üldiste suunistega, mis soovitavad liikuda päevas vähemalt 30 minutit. See aitab ära hoida rasvumisega seotud kasvajate riski. 

Vähenda toksiinidega kokkupuudet 

Kui võimalik, püüa vältida hormoone mõjutavaid toksiine, näiteks röntgenit, UV-kiirgust, kemikaale, pestitsiite, parabeene ja teisi keskkonnast tulenevaid saasteaineid, mis põhjustavad Ameerika vähiliidu andmetel umbes kuus protsenti vähijuhtumitest. 

Toitu tervislikult

Eesmärk on lisada vikerkaare värvides puu- ja juurvilju oma toidukordadele. Nii suurendad vähivastaste toitude tarbimist. Samuti tasub süüa rohkem kiudainerikkaid toite ning hoida kontrolli all punase liha ja lihtsuhkru tarbimist. 

Tagasi üles