Uuring: Eesti noored peavad kofeiini tarbimist vähendama

Kohvi, teed ja energiajooke ei tasu liiga palju tarbida.

FOTO: Panther Media/Scanpix

Hiljutisest riskihinnangust selgus, et Eesti 14–17-aastased noored peaksid vähendama kofeiini sisaldavate jookide, nii energiajookide kui ka kohvi ja tee, tarbimist.

Eesti noorte kofeiini keskmine saadavus toidust jääb ohutu tarbimise piiresse, kirjutab Tervise Arengu Instituudi analüütik Keiu Nelis maaeluministeeriumi blogis. Samas on vanusegrupis 14–17 hulk lapsi ja noori, kelle päevane kofeiini saadavus ületab ohutut kogust.

«Kui arvestada hinnangulist halvimat stsenaariumit, mille kohaselt regulaarsele kohvi/tee joomisele lisaks tarbitakse sageli samal päeval ka energiajooki, siis on siin olukord murettekitav,» tõdes Nelis.

Riskihinnangust saab järeldada, et 10–24-aastaste laste, noorukite ja täiskasvanute tavapäraseks põhiliseks kofeiiniallikaks on kohv ja tee. Viiendik lastest ja noortest vanusest 14–17 tarbib enese hinnangul energiajooke vähemalt kord kuus. Vanusega koos kasvab tarbitav energiajoogikogus ja sellega seoses ka saadav kofeiini kogus.

Viiendik noortest tarbib energiajooke vähemalt korra kuus

Kui arvestada hinnangulist halvimat stsenaariumit, mille kohaselt regulaarsele kohvi/tee joomisele lisaks tarbitakse sageli samal päeval ka energiajooki, siis on siin olukord murettekitav.

Energiajooke tarbiti toitumisuuringu 24-tunni toitumisandmetel üksnes vanimas vanusegrupis (18–24-aastased), kus nende tarbijate osakaal oli ligi kolm protsenti. Sagedusküsimustike andmetel ilmnes, et energiajookide tarbijaid on siiski ka nooremates vanusegruppides. Noorimate (10–13-aastased) hulgas on vähemalt korra kuus energiajookide tarbijate osakaal 3,4 protsenti. Keskmiseks kofeiini saadavuseks energiajoogi tarbimiskorral on 10–13-aastaste hulgas 66,8 mg. 14–17-aastaste hulgas on vähemalt korra kuus energiajookide tarbijaid 21,3 protsenti ning korraga saadav kofeiini kogus on 66,1 mg. Vanimas vanusegrupis tarbib energiajooke vähemalt korra kuus 22 protsenti, ka energiajoogi tarbimiskorral saadav kofeiini kogus on kõige kõrgem – 83,7 mg.

Kofeiini põhilised allikad on kohv ja tee

Kofeiini tarbimist noorte seas ei saa vaadelda vaid energiajookide kontekstis. Kõige enam moodustasid kogu kofeiini saadavusest kõigis vanusegruppides kohv ja tee ning neile järgnesid olenevalt vanusegrupist šokolaaditooted ja koolajoogid. 10–13-aastaste laste hulgas oli kofeiini sisaldavate toitude tarbijaid 69,9 protsenti, vanuse kasvades tarbijate osakaal suurenes, olles 14–17-aastaste hulgas 81,1 protsenti ja 18–24-aastaste hulgas 83,2 protsenti.

TAI viis 2016. aastal läbi riskihinnangu, mille eesmärk oli välja selgitada, kas kofeiini tarbimine Eesti laste, noorte ja täiskasvanute seas vanuses 10–24 aastat ületab Euroopa toiduohutusameti avaldatud riskihinnangus esitatud ohutuid koguseid. Uuringus tugineti aastatel 2013–2015 Eestis tehtud rahvastiku toitumise uuringu andmetele.

Kui palju kofeiini on ohutu tarbida?

Euroopa Toiduohutusamet (EFSA) on hinnanud ohutuks tervete inimeste puhul järgmised kofeiini tarbimise kogused:

Täiskasvanud

Kofeiini ohutuks päevaseks koguseks on kuni 400 mg (5,7 mg kehakilogrammi kohta). Ühekordne ohutu kogus on kuni 200 mg. See tähendab, et sellise kofeiini koguse saab kätte tarbides päeva jooksul umbes neli tassi kohvi või lühikese aja jooksul umbes kaks tassi kohvi.

Rasedad ja imetavad emad

Kofeiini ohutuks päevaseks koguseks on kuni 200 mg.

Lapsed ja noorukid

Kofeiini ohutuks päevaseks koguseks on 3 mg kehakilogrammi kohta. See tähendab, et nt 30-kilogrammine laps saab sellise kofeiini koguse kätte umbes ühest tassist kohvist või pudelist koolajoogist päevas.

Ühekordne kofeiini kogus 100 mg (1,4 mg kehakilogrammi kohta) ehk umbes tass kohvi võib mõjutada une kestvust ja mustrit.

Mis on riskid?

Kofeiin stimuleerib kesknärvisüsteemi, mõjudes mõõdukal tarbimisel ergastavalt ning vähendades unisust. Pikemas perspektiivis seostatakse ülemäärast kofeiini tarbimist näiteks südame-veresoonkonna probleemidega ning rasedate naiste puhul ka loote kasvu aeglustumisega.

Populaarne

Tagasi üles