Päevatoimetaja:
Marilin Vikat

Naistel, kes koos aega veedavad, lähevad «päevad» samale ajale?

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Artikli foto
Foto: Panther Media/Scanpix

Miks naistel, kes palju aega koos veedavad või elavad ühiselamus, on päevad samal ajal? Kas see ikka tõepoolest nii on, selgitab uuring.

Paljud naised võivad meenutada ja näiteid tuua, et sõbrannaga koos elades või ühiskorterit jagades langesid ajapikku ka «päevad» ühte ja samasse nädalasse. Mida kauem aega koos veedeti, seda tõenäolisem oli saada ka punne, meeletuid magusaisusid ja ärritushooge samal ajal.

Kuid uus teaduslik uuring, arvatavasti suurim omataoline, näitab, et naiste menstruatsioonid ei lähe sünkrooni, kuigi nad elavad koos. Uuringus kasutati 1500 vastust ning kitsamalt 360 paari naisi. Analüüsides iga paari puhul kolme järjestikust tsüklit, leiti, et enamiku, 273 paari puhul, oli suurem erinevus selle ajavahemiku lõpus, kui uuringu alguses. Teisisõnu, menstruatsiooni sünkroonimine on müüt ning tõenäoliselt jooksevad tsüklid koosoldud aja jooksul pigem lahku kui kokku.

Usk menstruaaltsükli sünkroonimisse siiski püsib, näiteks üks vanem, 1999. aastal avaldatud uuring paljastab, et 80 protsenti naistest uskus nähtusse ja 70 protsenti ütles, et nad on seda ka ise kogenud. Teemat on varem pigem vaka all hoitud ja nii pole enne 70ndaid üldse teadustöödes puudutatudki.

Ideed, et feromoonid muudavad naised seksuaalselt tundlikuks samal ajal, on uuritud samuti imetajatel nagu rotid, paavianid, šimpansid ja lõvid. Zambias uuritu põhjal ovuleerivad näiteks ühe karja emalõvid samal ajal, et koos noorkarja kasvatada. Kui lõvikutsikad sünnivad enam-vähem üheaegselt, saavad emased ühiselt neid imetada, kasvatada ja kaitsta. Selle tulemusena jõuavad palju rohkemad noorloomad edukalt täiskasvanuikka.

Inimestel tehtud uuringud tsüklite ühtelangevusest siiski tõestust ei leia.

Allikad: The Guardian ja National Geographic

Tagasi üles