Sinu brauser on natuke ajast maha jäänud. Et kõik töötaks, nagu vaja, palun uuenda enda brauserit.
Küpsised aitavad meil teenuseid edastada. Meie teenuseid kasutades nõustute sellega, et kasutame küpsiseid. ROHKEM INFOT >

Mida tervisele kasulikku leidub kõrvitsas?

KOMMENTEERI PRINDI ARTIKKEL
Saada vihje
Kõrvitsasupp on tuntud toit, aga kuidas oleks kõrvitsapüree lisamisega küpsistesse? | FOTO: Panther Media

Kõrvitsad on väga sarnased maguskartulile, sest on täis väärtuslikke toitained, eelkõige kaaliumit, beetakaroteeni ja kiudaineid.

Kõrvitsas on kaaliumit rohkem kui banaanis. Kaalium on oluline, sest aitab soolarikkas toidus tulenevaid vererõhu probleeme kontrolli all hoida. See aitab neerudel soola väljutada ja lõdvestab veresoonte pinget, mis on üks südameveresoonkonna haiguse tunnuseid, vahendab Newsmax.

Kaaliumit seostatakse vererõhu alanemise, väiksema infarktiriski, lihas- ja luumassi säilitamisega.

Beetakaroteen on teine põhiline toitaine, mida kõrvitsates on rikkalikult nende oranži värvi tõttu. Meie kehas muutub beetakaroteen A-vitamiiniks, mida vajame naha, limaskestade ja silmade tervise heaks.

Beetakaroteen on antioksüdant, mis aitab vähendada käärsoolevähi ja muude oksüdatiivse stressiga seostatud vähi riski.

Kolmas kõrvitsate hea omadus on see, et need on head kiudaine allikad. Kiudained toidus aitavad vähendada kolesterooli, tasakaalustada veresuhkrut ja alandada kaalu. Lisaks sellele on kõrvitsates rikkalikult C-, E-, ja B-vitamiini, rauda ja mangaani. Vähem on seal rauda, magneesiumit ja fosforit.

Kõrvitsat saab aurutada, küpsetada või keeta. Veelgi toitvamaks saab kõrvitsat teha kui lisada vürtse nagu kurkum, ingver, köömned ja küüslauk.

Seemneid ei tasu ära visata, sest need on head aminohappe arginiini, proteiini ja kiudainete allikad. Pestud ja röstitud seemnetest saab hea suupiste.

Kui värsket kõrvitsat ei ole saada, võib kasutada ka konserveeritud või püreestatud varianti. Sel puhul võiks eelistada orgaanilist või vähemalt ilma lisaaineteta, nagu sool või suhkur.

Kõrvits on hea lisand hautisele, supile või vormiroale. Kõrvitsapüreed võib lisada ka küpsetatud toitudele, mis aitavad nende toiteväärtust tõsta. Seda võib kasutada näiteks pannkookide, vahvlite, muffinite või isegi küpsiste taignas.

Tagasi üles