Internetiavarustes kogub populaarsust FreshDepil nimeline karvaeemalduskomplekt, mille kalli hinna taga ostjate sõnul erilist mõju ei olegi.
Veel üks imetoode? Naised kurdavad kalli depileerimiskreemi olematu mõju üle
Juba aasta vältel on inimesed toote kohta kogemusi jaganud meditsiiniuudiste portaali Kliinik.ee foorumis. Üks naine kirjutab, et 32 eurot maksnud kreemiga ei õnnestunud kehalt ühtki karva eemaldada, teine jällegi kurdab, et üksikud karvad tulid ära, aga komplektis oleva švammiga on väga ebameeldiv keha hõõruda.
«Pettus! Täiesti loll inimestelt raha välja petmine, see lehekülg juba on jama, need soodukad on jamad ja koguaeg seal tiksub sama kell, kommentaarid on valed ja pole päris! Õudne ja vihale ajab, kuidas inimesed petavad teisi ja saavad selle arvelt rikkamaks,» on üks kreemi tellija eriti tige. Rahulolematud näivad ka Delfi Naisteka foorumi külastajad.
Toote tutvustuses lubatakse, et kreemi kasutamine vähendab karvade kasvamist isegi kuni 82 protsendi võrra. Ka esineb lehel väide, et 98 protsenti kasutajatest kinnitab toote tõhusust ning selle kõrval tiksub kell, mis näitab aega sooduskampaania lõpuni. Lingid uuringutele või katsetele, mis toote tõhusust tõestaksid, aga puuduvad. Tootja kontaktandmetest on välja toodud küll klienditoe meiliaadress, ent lisaks USAs Marylandi osariigis asuvale aadressile on ka see ainuke kontaktivorm.
Tarbijakaitseameti kommunikatsiooniekspert Pille Kalda ütles Postimehele kommentaariks, et ametile laekub igapäevaselt pöördumisi seoses internetis pakutavate imetoodetega.
«Näiteks lubatakse teatud toodetega kiiret kaalukaotust, treenitud keha, näonaha noorendust, kiilale peale hakkavad kasvama juuksed, võõrkeel saab selgeks 14 päevaga ja muud taolist,» tõi ta näiteid.
Lisaks imelistele lubadustele iseloomustab Kalda sõnul imetoodete müügipakkumisi ka võimalus toote sobimatuse või paranemismärkide mitteilmnemise korral raha tagasi saada. Paraku esitavad tarbijad kaebusi sisuga, et lubatud efekt puudub ja toote tagastamine on raskendatud.
Ettevaatlikuks peaks tegema see, kui pakkumise taga olevat ettevõtet on raske tuvastada. «Antud juhul nähtub, et kaupleja asub väidetavalt Ameerika Ühendriikides, aga kas ta ka reaalselt seal asub või mitte, ei ole teada ning tarbijakaitseametil ei ole võimalik seda ka kontrollida,» ütleb Kalda. Sageli ilmneb sarnaseid pakkumisi uurides, et osadel lehtedel on müüjaks USA ettevõte, kellel puuduvad teadaolevad esindused Eestis või Euroopa Liidus. Ka ei pruugi alati abi olla kodulehel märgitud infotelefonist.
Kalda tuletab meelde, et kui toode ostetakse väljastpoolt Euroopa Liitu, on tarbijakaitseameti käed seotud - neil puuduvad võimalused ettevõtja suhtes menetlust algatada.
Lisaks paneb amet südamele, et kuigi veebis võidakse viidata usalduse tõstmiseks meditsiinilistele uuringutele ja arstide soovitustele, peaks neisse suhtuma pigem kriitiliselt. Ka kasutatakse imetooteid müüvatel veebilehtedel seadusega keelatud ebaausaid kauplemisvõtteid.
«Näiteks lubatakse soodushindu, millega kiirustatakse tarbijat koheselt otsustama ning toodet tellima, sest pakkumine on saadaval «vaid täna» või lühikese perioodi vältel. Tegelikkuses on sama sooduspakkumine aktiivne määramata aja vältel ehk pidevalt. Ettevaatlikuks peaks tegema ka veebilehtedel avaldatud tarbijate edulood ja näited imelisest paranemisest - tihti jagavad sama kogemust samade piltidega toote väga tõhusast toimest erinevates keeltes kodulehtedel erinevate nimedega inimesed,» tõi Kalda näiteid.
Kui otsustad tellida imetoote, tuleb olla tähelepanelik ning teha enne tellimuse esitamist kindlaks olulised üksikasjad (kaupleja nimi, asukoht, tagasisaatmise tingimused jm). Võimalike probleemide vältimiseks tuleks säilitada kõik tellimusega seotud andmed ja dokumendid.
Veel nippe, kuidas ära tunda petuskeemi, leiab veebilehelt Osta targalt.