Sinu brauser on natuke ajast maha jäänud. Et kõik töötaks, nagu vaja, palun uuenda enda brauserit.
Küpsised aitavad meil teenuseid edastada. Meie teenuseid kasutades nõustute sellega, et kasutame küpsiseid. ROHKEM INFOT >

Rasvmaks kimbutab ülekaalulisi ja alkohoolikuid

KOMMENTEERI PRINDI ARTIKKEL
Saada vihje
FOTO: Panthermedia.net / Craig Robinson/scanpix

Rasvmaks ei pruugi tulla silmale nähtavate sümptomitega, mistõttu paljud seda diagnoosi ei kahtlustagi. Küll aga ohustab see rohkem ülekaalulisi ja napsuga liialdavaid inimesi.

Maksa rasvtõbe on kaht tüüpi – alkoholisõltumatu rasvmaks, mis on ka kõige levinum maksahaigus, ning liigsest alkoholitarbimisest tingitud rasvmaks. Harvem võib juhtuda, et maks rasvub ka raseduse ajal, kirjutab MedicalNewsToday.

Organism hoiustab energiavarude tarbeks rasva ning rasvhappeid toodab muuhulgas ka maks. Kui rasva toodetakse aga rohkem kui organismil vaja, hakkabki see seal kogunema.

Rasvumine kahjustab maksa ja takistab sel kehast toksiine ja sappi väljutada. Kui maks pole võimeline täielikult oma funktsioone täitma, paneb see inimese tervise suurde ohtu.

Tervemaks.ee nimetab rasvmaksa ehk steatoosi sümptomitena kõhupuhituse, kollatõve või naha kollasuse, kogu keha sügeluse ning väikesed kollased nahasõlmed. Ülekaalulisus võib ergutada uurima maksa seisundit, kuid see pole ainus haiguse kriteerium.

Rasvmaksa esmane ravi näeb ette muudatusi toitumises ja elustiilis, mõnedel inimestel jätkub ka pikem ravi arstide järelevalve all.

Mida süüa?

Rasvunud maksa korral jääb toidulauale endiselt alles terve hulk maitsvaid toite. Põhimõtteliselt on selline dieet sama, mida me kõik ideaalis igapäevaselt süüa võiks. Maksahaige toidulaual on olulised naturaalsed toidud, mis ei sisaldaks väga palju kaloreid ning oleks kiudainerikkad. Mõõdukas koguses tuleb tarbida nii aeglasi süsivesikuid, valke kui ka rasvu ja kiudaineid. Head on ka toidud, millel on mõneti põletikuvastane ning keharakke turgutav toime. Suurepärased toiduvalikud on järgmised:

  • Küüslauk – on maksahaigetele hea, sest kiirendab rasvapõletust.
  • Oomega-3-rasvhapped – ärge eksitage end sõnast «rasv», sest neid sisaldavad head rasvaallikad (lõhe, sardiinid, linaseemned, kreeka pähklid) võivad aidata maksa rasvumist hoopis leevendada.
  • Kohv – sisaldab antioksüdanti nimega klorogeenhape, millel on põletikuvastased ja kolesterooli alandavad omadused.
  • Roheline taimetee – kiirendab ainevahetust, mõjub võimsa antioksüdandina ning võib aidata liigsest keharasvast vabaneda.
  • Avokaado – on samuti südame- ja maksasõbraliku rasva allikas. Sisaldab ka vees lahustuvaid kiudaineid, mis aitavad alandada veresuhkrut ning oksüdatiivset stressi kehas.

Mida vältida?

Maksa rasvumise ennetamisega saab igaüks tegelema hakata juba praegu. Selleks tuleb vältida või minimaalses koguses tarbida toite, mis teevad liialdades kahju ka muudele organitele peale maksa.

  • Suhkrurikkad toidud – kiirendavad veresuhkrut ja suurendavad rasva osakaalu maksas. Olgu selleks kommid, jäätis, karastusjoogid või küpsetised, kõiki neid peaks ka terve inimene tarbima minimaalselt.
  • Alkohol – see on maksa rasvumise üheks suurimaks riskiteguriks. Ka võib alkoholitarbimine viia lõpuks maksahaiguste tüsistusteni.
  • Rafineeritud teravili – valgest saiast, pastast ja riisist ei saa inimene suurt midagi peale ajutise energia. Kiudained ja vitamiinid on neist suuremas osas välja töödeldud, mistõttu suurt kasu neist organismile ei ole.
  • Praetud ja frititud toidud - neis on suur hulk rasva ja soola või suhkrut üheskoos ning ohtral tarbimisel viivad need kehakaalu märkimisväärse tõusuni.
  • Punane liha - võtmesõna on mõõdukus ning terve inimene ei pea seda menüüst välja jätma. Isik, kel on aga (maksa) rasvumise oht, peaks eelistama väherasvasemat linnuliha ja kala.

Ära unusta liikumist

Regulaarne aktiivne liikumine on oluline igale vähegi tervele inimesele. Eriti hea on see ka maksahaigetele, kel aitab liikumine kehakaalu veidi vähendada ja võib nii leevendada ka rasvmaksa sümptomeid.

Abi on juba 3-5 korda nädalas toimuvast mõõdukast trennist või kiirkõnnist. Samuti võib iga hommikut alustada võimlemisega ning joosta või rattaga sõita ka kodus masinal, kui muu aktiivsus ei tule kõne alla.

Tagasi üles