Päevatoimetaja:
Marilin Vikat

Sigaretifirmade reklaamid on tagasi USA televisioonis ja ajalehtedes, aga hoopis uuel kujul (1)

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Tubakafirmad kauplesid isegi seda, et ei peaks ütlema reklaamides väidet «siin on tõde».
Tubakafirmad kauplesid isegi seda, et ei peaks ütlema reklaamides väidet «siin on tõde». Illustratsioon: MARK LENNIHAN/AP

USA suurimad tubakafirmad jäid alla kümme aastat kestnud kohtuvaidlustes ja avaldavad viimaks meedias tõeseid fakte suitsetamise ohtude kohta. 

Suurimad tubakafirmad Ameerika Ühendriikides hakkavad pühapäeval reklaamima tubakatoodete kahjulikkust. Reklaame näitatakse televisioonis parimal eetriajal ja riiklikes ajalehtedes avaldatakse terve lehe suurused reklaamid, vahendab New York Times

Ühes reklaamis räägitakse näiteks, et igal aastal tapab suitsetamine rohkem inimesi kui AIDS, enesetapud, uimastid, autoõnnetused ja alkohol kokku. Teises öeldakse, et tubakafirmad disainisid sigaretid täpselt sellise koguse nikotiiniga, mis tekitaks ja hoiaks sõltuvust.

Kõik reklaamid algavad teatega, et firmad Altria, Altria, R. J. Reynolds Tobacco, Lorillard and Philip Morris USA esitasid need väited kohtu käsul.

USA justiitsministerium algatas kohtuasja juba 1999. aastal. Sõnumid pärinevad 2006. aastal jõustunud kohtuotsusest, mis püüdis sigaretifirmasid aastakümneid kestnud pettuse eest karistada. Firmadel käsiti levitada «korrigeerivaid avaldusi», mis keskendusid sellele, kuidas suitsetamine põhjustab terviserikkeid ja sõltuvust. Siiani esitasid firmad vastupanu apellatsioonide ja sõnastuse üle jagelemisega.

«See on ühekorraga oluline ja masendav võit,» ütles Matthew Mayers, kes töötas juhtumi kallal 1999. aastal. Tubakafirmad on kulutanud millioneid dollareid ja kümme aastat selle peale, et hoiduda kohtuotsusest, mis nõuab neilt lihtsalt oma tegevuse kohta tõeste faktide avaldamist, ütles ta. Meyers lisas, et reklaamid on vähem efektiivsed, kui algul planeeritud, sest vähem inimesi loeb ajalehti ja vaatab televiisorit. 

Tagasi üles