Tüdrukute käitumishäire jääb märkamata ebatavaliste sümptomite tõttu

Paula Rõuk
, Terviseportaali reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Aktiivsus- ja tähelepanuhäire võib olla tüdruku õpiraskuste ja hajameelsuse põhjus.
Aktiivsus- ja tähelepanuhäire võib olla tüdruku õpiraskuste ja hajameelsuse põhjus. Illustratsioon: Erik Reis/PhanterMedia/Scanpix

Aktiivsus- ja tähelepanuhäirega (ATH) inimestel on kolm peamist sümptomite kategooriat: hüperaktiivsus, impulsiivsus, ja tähelepanematus. Kuigi lapsepõlves diagnoositakse ATH-ga kolm korda rohkem poisse kui tüdrukuid, on täiskasvanute puhul diagnoosid võrdselt jaotunud meeste ja naiste vahel.

Paljud tähelepanuhäire sümptomid on poistel ja tüdrukutel samad, kuid järgnevad näited iseloomustavad seda kuidas need võivad tüdrukutel avalduda. Vähesed kirjeldaksid aktiivsus- ja tähelepanuhäirega tüdrukut, kui energiast kihavat noort neidu, kel on palju sõpru ja kes töötab kõvasti, et häid hindeid saada, vahendab CNN

Diagnoosimata ATH-l on kaugeleulatuvad tagajärjed, sealhulgas suurem tõenäosus riskikäitumises osaleda, nagu kaitsmata vahekorrad või uimastite tarvitamine, samuti võib kaasneda madal enesehinnang ja madal akadeemiline võimekus. Võib-olla kõige murettekitavam on asjaolu, et pikaaegse aktiivsus- ja tähelepanuhäirega tüdrukud võivad kannatada vaimse tervise murede all. 

Märgid, mis võivad viidata tüdrukute ATH-le

  • Kodutööde tegemine võtab kauem aega, kui see peaks. Ta unustab selle või internetis surfamine ja sõpradele sõnumite saatmine juhib tähelepanu kõrvale. Lõpuks on ta hilise õhtuni üleval, kuid ei saa ikkagi kodutöid tehtud. 
  • Ta on väheefektiivne õppija. Kuigi on näha, et ta õpib kontrolltööks, ei vasta tema sooritus õppimisele kulutatud ajale.
  • Tal on raske tekste mõista. Ta võib tekstist faktid välja võtta, kuid ei seosta loetud ideid omavahel. Ta ei märka ülesannetes ja testides olevate juhiste detaile.
  • Sõprussidemete loomine on raske, sest ta ei oska sotsiaalseid vihjeid lugeda või vestlusi jälgida, see toob kaasa naeruvääristamise ja eakaaslaste eiramise.
  • Teine võimalus on see, et tal on palju sõpru, sest temaga on tore koos olla. Sõbrad aitavad tal otsuseid langetada, asju otsida ja lasta tal organiseeritud paista.
  • Ta unustab asjad, mida tal on vaja, näiteks tantsukingad või koolitarbed. See on klassikaline tüdrukute ATH sümptom, mille tihti kompenseerivad ümbritsevad täiskasvanud või sõbrad, kes talle puuduvaid asju laenavad.
  • Ta vahetab oma asju tihti, näiteks telefoni, võtmeid või pangakaarti.
  • Ta räägib lõpmatult.
  • Tüdruku aktiivsus võib väljenduda suure aktiivsusega klassis, ta on näiteks «klassi abistaja».
  • Tal on head ideed ja tahab neid kohe teostada, kuid ei lõpeta oma projekte.
  • Ta jääb krooniliselt hiljaks või ei saa õigeks ajaks asjadega valmis.
  • Ta suunab oma hüperaktiivsuse ohtratesse koolivälistesse tegevustesse. 
  • Ta ei paista oma tegude tagajärgedest õppivat.
  • Tal on suured tujumuutused. Ühel hetkel on ta ülevas meeleolus ja teisel hetkel on ta täielikult heitunud tavalisest kommentaarist, mida tundub talle karmi kriitikana.
Kommentaarid
Copy
Tagasi üles