Ööpäevaringne abi perearsti nõuandetelefonilt 1220 (3)

, Haigekassa tervise edenduse- ja kommunikatsiooni talituse spetsialist
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Foto: pixabay.com

Tervisemure võib meid mõnikord tabada väga ebasobival hetkel, näiteks õhtusel ajal, nädalavahetusel või reisil olles. Selleks, et oma tervisemurele lahendust leida on võimalik kasutada erinevaid võimalusi meie tervishoius. 

Perearst on alati parim esimene nõustaja, kes teab oma nimistu inimeste tervise ajalugu ja teab soovitada inimesel talle kõige sobivamat ravi. Kuid teine väga hea võimalus saada tervisealast nõu kiirelt ja mugavalt on helistada ööpäevaringsele perearsti nõuandetelefonile 1220. Nõuandetelefonile vastavad pikaajalise kogemustega meditsiinitöötajad 24 tundi ööpäevas ka nädalavahetustel ja ka riigipühadel. Kui tundub, et tervisemure on aga lausa eluohtlik või tekib kahtlus, et see haigus võib kiirelt süveneda, tasub pöörduda erakorralise meditsiini osakonda (edaspidi EMO). Kui te ei ole päris kindel, kas tervisemurega peaks pöörduma kohe haiglasse või tasub oodata perearstile pääsemise aega või küsida nõu apteegist, aitab alati nõuandetelefon 1220, kes nõustab teid edasiste sammude osas.

Sama kehtib ka kiirabi puhul, kui te ei ole eluohtlikus olukorras. Eluohtlikus olukorras helistage alati 112. Kuid, kui teil on mure, mis ei vaja kohest kiirabi, siis helistage 1220 ning nõustaja aitab jõuda selgusele, kui kiiret abi tervise mure vajab ja mida oleks kõige otstarbekam ette võtta. Kui olete helistanud 1220-le ja kõne ajal selgub, et tarvis on vältimatut arstiabi, suunatakse kõne edasi numbrile 112, kust saadetakse vajadusel välja kiirabi.

Oluline on ka teada, et perearsti nõuandetelefonil saab abi nii Eesti, kui ka Vene keeles ning abi saavad kõik inimesed – ka need, kellel pole kehtivat ravikindlustust või kes elavad välismaal.  

Nõuandetelefonile helistades tuleb oma kirjeldusega olla võimalikult täpne, sest nõustaja ei ole teie kõrval ja füüsilist abi ta läbi telefoni pakkuda ei saa. Küll aga saate ise võimalikult täpse nõu saamiseks nii mõndagi ära teha, näiteks:

  • Võimalusel kraadige ennast või abivajajat, kelle pärast helistate, et nõustajal oleks hõlpsam nõu anda (NB! Eriti oluline väikelaste puhul);
  • võimalusel ja vajadusel mõõtke vererõhk (ja pulsisagedus) ning pange paberile kirja;
  • Ravimite tarvitamisel vaadake järele, milliseid ravimeid te võtate, pange need telefoni kõrvale valmis, et nõustaja saaks vajadusel küsida nende toimeaine kohta;
  • Võimalusel pange paber ja pliiats telefoni kõrvale valmis, et saaksite vajadusel koduse ravi juhised kirja panna.

Milliste muredega võib nõuandetelefoni poole pöörduda?

Tervisemuresid on erinevaid. Kui puudub kindlus õigesti käituda siis tasuks alati nõu küsida. Isegi teadlikel inimestel läheb ärevates olukordades meelest, mis põletuse korral teha tuleb, või millised oleks õiged vahendid lapse palaviku leevendamiseks. Nõuandetelefoni töötajad tegelevad igapäevaselt ka küsimustega, mis puudutab ravimeid. Näiteks, kui on ununenud mitu korda päevas ravimit manustada tuleb. Sellisel juhul on aga kindlasti vaja teada täpset ravimi toimeainet, mis tuleks enne nõuandetelefonile helistamist järele vaadata.

Oluline teada

Pidage meeles, et õhtuti ja pühade ajal on liinile rohkem helistajaid. Siis on perearstikeskused suletud ja oma perearstid ei ole kättesaadavad. Sellisel ajal tuleb arvestada, et kui helistajaid on palju, suunatakse kõne ooterežiimile. Kui küsimus ei ole kiireloomuline, võib ootamise asemel kõne mõne aja pärast uuesti proovida. Helistades kuulete esmalt sissejuhatavat teksti ning alles seejärel saab ühenduse kõnekeskusega. Helistaja kulud piirduvad vaid kõneteenuse maksumusega helistatavalt numbrilt.

Infokasti:

  • Perearsti nõuandeliinilt 1220 juhiseid terviseprobleemide korral
  • välismaalt helistades tuleb valida +372 634 66 30;
  • helistaja isik jääb anonüümseks;
  • nõu antakse nii eesti kui vene keeles;
  • helistada võivad kõik olenemata ravikindlustuse olemasolust.

Helistades lauatelefonilt lühinumbrile 1220 on esimesed 5 minutit tasuta (v.a. Starmani ja Tele2 võrgust), peale 5 minutit tasub helistaja kõne eest kohaliku kõneminuti hinna aluse. Helistades mobiiltelefonilt lühinumbrile 1220, tasub helistaja kõne eest alates esimesest minutist telefonioperaatorite hinnakirjade alusel (Telia – 0,2278 €/min, Tele2 – 0,23 €/min, Elisa – 0,30 €/min (seisuga 31.03.2017)).

Helistades lauatelefonile +372 634 6630, tasub helistaja kõne eest telefonioperaatori hinnakirja alusel ning numbrile saab helistada ka välismaalt.

Kommentaarid (3)
Copy
Tagasi üles