Miks peale toidulisandi võtmist enesetunne halveneb?

Võib-olla võtad korraga liiga palju toidulisandeid?

FOTO: Renaud Philippe/Panthermedia/Scanpix

Kui peale preparaadi võtmist end halvast tunned, tuleks kaaluda, kas võtad seda ikka õigesti. 

Erinevad vitamiinid võivad põhjustada seedeprobleeme, kõhuvalu, ebamugavustunnet, iiveldust või kõhulahtisust. Portaalis Huffingtonpost toovad erinevad eksperdid välja mõned põhjused, miks keha toidulisanditele nii reageerida võib.

Võtad vitamiine tühja kõhu peale

Happelisemad vitamiinid, näiteks vitamiin C, võib tühja kõhu peale võttes iiveldust põhjustada. Osad vitamiinid imenduvad paremini koos toiduga, kuid näiteks vitamiin A, D, E ja K on rasvlahustuvad ning imenduvad paremini eraldi võttes.

Preparaat sisaldab palju rauda

Polüvitamiinid, mis sisaldavad palju rauda, rasedusaegsed vitamiinid või raua toidulisandid võivad iiveldust põhjustada ja seda eriti väljaspool toidukordi. Raua puhul on huvitav see, et see imendub kõige paremini tühja kõhuga, kuid põhjustab siis iiveldust. Seetõttu soovitatakse seda võtta pigem koos toiduga.

Teised ravimid

Vitamiinid võivad üksteise ning teiste ravimitega reageerida. Mõned uurimused on leidnud, et multivitamiinid võivad põhjustada kõrvalnähte, kui samal ajal on kehas östrogeeni tase tõusnud (mida võib põhjustada hormonaalne rasestumisvastane tablett).

Võtad vitamiine valel ajal

Näiteks raud imendub paremini koos vitamiin C-ga. Kaltsiumil võib rauale olla aga vastupidine efekt. Preparaadi infolehel peaks olema kirjas, milliseid koostisosi see sisaldab ning kuidas ja kui palju seda võtta. Infoleht peakski olema esimene koht, kust oma küsimustele vastuse võiks saada.

Enne vitamiini või toidulisandi võtmist on vajalik arstiga nõu pidada, sest tavaliselt saadakse soovitatud kogus erinevaid vitamiine ja mineraalaineid toidust. Arst saab vereprooviga kindlaks teha, millistest vitamiinidest võib kehal puudus olla. 

Loe ka neid

Tagasi üles