Vitamiin, mis aitab hoida küüsi, nahka ja juukseid

jaga E-post prindi artikkel saada vihje loe ja lisa kommentaare

Biotiini leidub näiteks täisteratoodetes, maksas ja munas.

FOTO: Panther Media/Scanpix

Biotiini ehk vitamiini B7 vajab inimene paljude füsioloogiliste protsesside tõhusaks toimimiseks ja selle põhiline roll on muundada toidus sisalduvad süsivesikud kättesaadavas kütuseks ehk glükoosiks. 

Lisaks aitab biotiin kaasa valkude ja rasvade ainevahetusele, toetab tugevate juuste ja küünte kasvu ning naha uuenemist, kirjutab Kadri Kuriks väljaandes tervisliktoitumine.ee.«Biotiin mängib tõesti organismis tähtsat rolli, toetades naha, närvide, seedetrakti, ainevahetuse ja rakkude toimimist,» ütles Eesti Toitumisnõustajate Ühenduse liige ja toitumisnõustaja Külli Holsting.

Biotiin soodustab ainevahetust

Inimorganismis leidub biotiini mitme süsivesikute lagundamisega seotud ensüümi osana. Nende ensüümide toimel lagundatakse komplekssed süsivesikud väiksemateks osadeks –glükoosiks, mida keha kasutab energia tootmiseks.

Kuna järjepidev glükoosiga varustamine on tähtis üksnes ajule ja maksale, suudavad B7-vitamiini talletada vaid need organid. Et aju on organismi juhtivorgan, mis vajab normaalseks toimimiseks järjekestvat energiat just glükoosi kujul, hoiustab aju biotiini umbes 2-7 nädalaks.

Biotiinil on tähtis roll ka ensüümides, mis on seotud valkude ainevahetusega. Biotiini sisaldavad ensüümid lagundavad toidu valgud väiksemateks osadeks – aminohapeteks. Vabanenud aminohappeid nimetatakse organismi ehitusmaterjalideks, sest neist on omakorda võimalik moodustada teisi vajalikke valke. Valkudel on organismis asendamatud ülesanded, näiteks luua keharakke ja neid uuendada.

Biotiini mõju välimusele

Muu hulgas aitavad biotiini sisaldavad ensüümid organismil sünteesida elujõulisi keratiini molekule. Keratiin on valk, mida leidub juustes ja küüntes. Seega aitab biotiinirikaste toitude söömine hoida juuksed ning küüned tervena.

«Tavateadmine seostab biotiini puudust beebikõõma ja ekseemiga, aga ka kiilaspäisuse ja juuste hallinemisega. Sageli on biotiinivaeguse kergemad sümptomid haprad küüned ja kergesti väljalangevad juuksed,» rääis Holsting. Ta selgitas, et väikse biotiini kehavaru korral kasutab organism biotiini esmajärjekorras süsivesikute lagundamiseks, et varustada aju energiaga.

Biotiinivaeguse korral on valkude lagundamine teisejärguline, mistõttu pole organismis sel ajal vajalikul määral ehitusmaterjale ehk aminohappeid, mis toetaksid elujõuliste küünte ja juuste kasvamist. 

B7 vitamiini leidub ka rasvade lõhustamiseks vajalikes ensüümides, mis aitavad nahapoorides olevaid rasvu lagundada rasvhapeteks. Need on vajalikud särava naha ja terve jume jaoks. Järjepidev biotiini tarbimine aitab näiteks ära hoida rasunäärmete põletikku, mille tunnus on punane ja sügelev nahk.

Pingelisel ajal kasutab keha B-vitamiine tavapärasest rohkem. Et hoida juuksed ja küüned tervetena, tasub üle vaadata igapäevased puhkuseharjumused ja vähendada stressi. Peale selle, et pikaaegne stress mõjub kurnavalt näonahale ja võib tekitada kortse, pidurdab see organismis seedeaktiivsust ja imendumisprotsesse. Niisiis tagab vähem stressi ning biotiinirikaste toitude söömine juuste, küünte ja naha tervisliku välimuse.

Loe tervisliktoitumine.ee-st ka selle kohta, millistest toiduainetest biotiini saadakse ja kuidas keha seda toodab.

Tagasi üles