Otsimootorid mõjutavad õppimist ja mälu

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Kui õpitu üles märkida, jääb see kehvemini meelde.
Kui õpitu üles märkida, jääb see kehvemini meelde. Foto: SCANPIX

Tänu internetile ei ole vaja lihtsaid fakte pähe õppida, sest alati on «eksperdina» käepärast otsimootorid. Kui inimene arvab, et mingit fakti on võimalik kiiresti internetist järele vaadata, on tal kalduvus seda mitte meelde jätta.

Uuring, milles osales 46 tudengit, leidis, et värskelt õpitud faktid jäid katsealustele halvemini meede, kui nad arvasid, et neid on võimalik hiljem arvutist uuesti järele vaadata,vahendab Novaator ajakirja Science avaldatud uuringut.

Selline niinimetatud ülekantava mälu nähtus on eksisteerinud alates inimeste omavahelise suhtlemise algusest peale.

Inimesed on alati vajadusel toetunud ekspertide teadmistele ning alates trükitehnika leiutamisest ka raamatutarkusele. Mõlemal juhul piisab info saamiseks sellest, kui jätta meelde, kes teab vastust või kus info asub.

Columbia ülikooli psühholoogi Elizabeth Sparrow' sõnul võib internet oma otsingumootoritega olla üheks järjekordseks ülekantava grupimälu vormiks. Kui rühmades saame küsida rühmakaaslastelt, siis internet on meie jaoks lihtsalt kasutajaliides jõudmaks paljude inimeste teadmisteni.

Ühes uuringu käigus tehtud eksperimendis pidid üliõpilased arvutisse trükkima viktoriinides kasutatavaid väiteid, näiteks «Al Capone'i visiitkaardil oli kirjas mööblikaupmees» või «Sinilinnud ei näe sinist värvi». Poolele üliõpilastest öeldi, et nende trükitud väited kustutatakse, teistele aga, et trükitu salvestati.

Katsealustel paluti hiljem trükitud fakte meelde tuletada ning selgus, et rühmas, kus öeldi, et trükitud faktid kustutatakse arvutist, oli tulemus teise rühma omast peaaegu 40 protsenti parem.
Vaatamata otsingumootorite, nutitelefonide ja serverimahtude kõikvõimsusele oli see uuring Sparrow' sõnul alles esmane pilguheit võrgutööriistade ja tunnetuse vahelistele seostele. Siiani pole ülekantava mälu korral otseselt võrreldud, kuidas õppimine rühmas erineb õppimisest arvutiga.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles