Toidutööstused hakkavad rahvale selgitama E-ainetega seonduvat

Paljud toidus kasutatavad lisaained ehk E-aineid leidub ka puu- ja köögiviljades. Glutamaati leidub näiteks tomatites, askorbiinhapet apelsinis-sidrunis ning bensoehapet jõhvikates.

FOTO: Peeter Langovits

Eesti Toiduainetööstuse Liit alustab teavituskampaaniat «Tunne oma toitu», mille eesmärgiks on selgitada eestimaalastele tootmises kasutatavate E-ainete päritolu ja põhjuseid.

Eesti Toiduainetööstuse Liidu juhi Sirje Potisepa sõnul on tarbijate teadlikkus E-ainetest väike ning see vähenegi info on sageli müütidest kantud.

«Tegelikkuses on kõik toiduainete valdkonnas kasutatavad E-ained ülima põhjalikkusega kontorollitud, nende kasutamise piirnorme on eelnevalt hinnanud Euroopa toiduohutuse amet ning võib kinnitada, et need pole ohtlikud, kui tarbimisel ei ületata määratud piirnorme ning süüakse mitmekesiselt ja tervislikult,» kinnitas Potisepp.

Toiduliidu juht tõi näite, et looduslikul kujul leidub E-aineid paljudes inimestele tuttavates toiduainetes, kuid seda lihtsalt ei teata. Näiteks jõhvikates leidub bensoehapet, mida kasutatakse säilitusainena E210 ja paprikas E160c, mis on tuntud punase toiduvärvina ning neid kasutab ka toiduainetööstus.

Toiduliidu juhi sõnul samastab ligi 50 protsenti tarbijatest E-aineid säilitusainetega, kuid tegelikkuses on E-numbriga märgistatud näiteks ka antioksüdandid ning emulgaatorid-stabilisaatorid, mille kasutamine on vajalik toidu omaduste parandamiseks ja toiteväärtuse säilitamiseks.

Sirje Potiseppa hinnangul arvestavad Eesti toiduainetööstuse ettevõtted üha rohkem tarbijate ootuste ja eelistustega. «Tänu investeeringutele tehnoloogiasse ja tootearendusse vähendavad toidutootjad järk-järgult ka E-aineid toodetes ja püüavad leida looduslikke alternatiive kunstlikele,» ütles toiduliidu juht.

Toiduliidu teavituskampaanias «Tunne oma toitu» osalevad Eesti juhtivad toidu- ja joogitööstusettevõtted Rakvere Lihakombinaat, Maag Piimatööstus, Kalev, Leibur, Eesti Pagar, A. Le Coq, Valio Eesti, Coca-Cola, Saarioinen, Balbiino, Premia Foods, Fazer Eesti, Põltsamaa Felix, Atria Eesti, Tere, Tarplan ning Santa Maria.

Kampaania väljatöötamisel osaleb Tallinna Tehnikaülikooli toiduainete instituudi direktor, professor Raivo Vokk.
Toiduliidu kampaania «Tunne oma toitu» kestab oktoobrikuus kõigis jaekaubanduskettides. Tarbijatel on võimalik leida infot E-ainete kohta veebilehel www.tunnetoitu.ee.