Teadlased: täispiimatooted kaitsevad südamehaiguste ja insuldi eest

E-post prindi artikkel saada vihje loe ja lisa kommentaare

Täispiimatooted on kasulikumad kui kõvasti töödeldud ja rasvavabaks muudetud piimad.

FOTO: PantherMedia/ScanPix

Praegu on populaarne valida söögilauale madala rasvasisaldusega piimatooted, aga uue uurimuse kohaselt on kõrgema rasvasisaldusega täispiimatooted kardiovaskulaarse tervise seisukohast kasulikumad.

Kanada teadlased uurisid 136 384 inimest 21 riigist vanuses 35-70 eluaastat. Uuritavate tervisenäitajatel hoiti silma peal üheksa aasta vältel ja registreeriti ka nende piimatoodete tarbimine, vahendab News Medical. Osalised jagati nelja kategooriasse: need, kes piimatooteid ei tarbinud, kes sõid päevas vähem kui ühe portsjoni, kes tarbisid üks või kaks, ja kes mugisid rohkem kui kaks portsjonit. Üks portsjon vastas 244 grammile jogurtile või täispiimale, mis sisaldab umbes 3,5 protsenti rasva, või teelusikatäiele võile või 15 grammile juustule.

Tulemused näitasid, et päevas kolm või rohkem portsjonit piimatooteid tarbinutel oli madalam risk haigestuda südame-ja veresoonkonna haigustesse ja saada insult. Kolm portsjonit või rohkem täispiimatooteid tarbivad uuritavad olid ka palju väiksemas südamehaiguste tekkimise ohus kui vaid pool portsjonit päevas söövad inimesed. Teadlased tegid ka kindlaks, et piim ja jogurt olid tervislikumad valikud kui juust ja või.

Uurimust juhtinud teadlane, doktor Marshid Dehghan sõnas, et tulemused vaidlustavad levima hakanud arvamuse, et väherasvased piimatooted on tervisele kõige parem valik. Seni on keskendutud tahule, et kõrgema rasvasisaldusega piim võib tõsta kolesterooli hulka, aga samas sisaldab see K-vitamiini, kaltsiumit, magneesiumit, kaaliumi, küllastamata rasvu ja ka eluks vajalikke aminohappeid, mis toetavad samuti südame tervist. Eriti oluliseks ja heaks tervist hoidvaks strateegiaks peavad uurijad täispiimatoodete tarbimist just vaesemate piirkondade elanike puhul.

Uurijad ei julgusta aga inimesi tarbima kuut või seitset portsjonit päevas. Hea tervise alusala on just mõõdukus.

Tagasi üles