Kuidas pühade ajal depressioonis lähedasele toeks olla?

Kuigi võid ennast vahel abituna tunda, on inimese juhatamine õige abini parim, mida saad teha.

FOTO: Wavebreakmedia ltd / PantherMedia / Wavebreakmedia ltd

Kõik depressiooni sümptomid ei ole alati nähtavad. Kui märkad, et inimesega on midagi korrast ära, võta alati aega, et inimesega rääkida, olenemata, kas tegu on sotsiaalmeedia postituse või eemaletõmbumise või tavatu käitumisega.

Talviste pühade ajal oleme ümbritsetud reklaamidest ja idealiseeritud südamlikke emotsioone kujutavatest piltidest, mis ei pruugi olla kõigi reaalsus. Nõustaja ja psühholoog Tamryn Coats rääkis portaalile Health 24, kuidas pühade ajal lähedastele toeks olla.

Tea, et see pole sinu süü

Vanemale, kelle laps kannatab depressiooni alla võib olla raske tulla toime eemaletõmbumise, kõikuva tuju ja kahjuliku käitumisega. Tea, et depressioon ei ole inimese enda valik ning inimesel ei piisa vaid suhtumise muutmisest, et olla rõõmsam ja avatum. Depressioon on tõsine haigus, mis tuleb aju kemikaalide tasakaalu kõikumisest.

Sinu võimuses on inimesele ruumi anda, kuid panna teda samuti tundma, et oled olemas. Ära vaata vaimse tervise probleemidest mööda ning võta alati igasugust juttu enesetapust tõsiselt. Samuti ole kindel, et lähedane võtab oma ravimeid, nagu talle on soovitatud ning ole valmis aitama ka väiksemate asjade puhul.

Kaasa oma pereliige või sõber tegevustesse, isegi kui tead, et ta keeldub

Isegi kui depressiooniga lähedane eelistab koju jääda ning mitte tegevustes osaleda, võib kutse saamine talle oluline olla ka siis kui tead, et see võib tagasilükatud saada. Kui lähedane siiski keeldub, ei ole mõtet talle üritust peale suruda. Küll aga võid pakkuda oma seltskonda kasvõi lihtsaks tegevuseks, nagu filmi või sarja vaatamiseks või tassiks kohviks.

Kõigist teemadest ei pea rääkima

Tea, kui mõni teema vallandab lähedasel inimesel vaimse tervise probleemi. Perekondliku õhtusöögi ajal ei tasu niigi raskuste käes vaevlevalt inimeselt ebamugavaid küsimusi küsida, sest see võib tekitada depressiooni ägenemise. Ole tähelepanelik ning ära alusta teemasid, mis paneks inimese ennast veelgi teistest eraldama. Samal ajal ole olemas, kui inimene tahab ise nendest teemadest rääkida.

Ole valvas teiste vaimsete probleemide suhtes

Depressioon ei väljendu alati selles, et inimene ei taha oma toast väljuda. Ärevus ja söömishäired võivad samuti depressiooniga käsikäes käia. Hari end vaimse tervise probleemide kohta, et oma pereliiget või sõpra paremini mõista. Ärevus võib olla halvav, eriti pühade ajal, kui korraldatakse rahvarohkeid kokkusaamisi. Toidu ja söömisega kokkupuutumine pühadel võib aga söömishäirega inimesele problemaatiline olla. Mida rohkem erinevate vaimse tervise probleemidest tead, seda rohkem saad olla valmis aitama. 

Ole depressiooni suhtes avatud ja aita lähedasel abi otsida

Ole valmis rääkima, kui su lähedane soovib ennast avada. Julgusta teda abi otsima ka siis, kui lähedane pole seda veel teinud. Ära väljenda oma negatiivset arvamust ravi kohta ning paku välja neid ravivõimalusi, mis sa arvad, et võiksid aidata. Kuigi võid ennast abituna tunda, on inimese juhatamine õige abini parim, mida saad teha.

Tagasi üles