Need toidud aitavad võidelda vähiga

Porgandid, marjad, õunad sisaldavad aineid, mis teevad vähki tekitavatele ühenditele tuule alla.

FOTO: PantherMedia/Scanpix

Õiged elustiilivalikud aitavad vähendada vähki haigestumise riski.

Järgnevad toidud tagavad kehale parima võimaliku fooni vähirakkude tekke ennetamiseks ja nende hävitamiseks, vahendab Medical News Today.

Õunad

Ameeriklased on harjunud järeltulevatele põlvedele ütlema, et õun päevas hoiab arsti eemal. Selles on tõetera. Õuntes sisalduvad polüfenoolid on taimsed ühendid, mis võivad ennetada põletikke ja südame-veresoonkonna haigusi. Osad teadlased kalduvad arvama, et neil on ka vähki ennetavad ja kasvajarakke hävitavad omadused.

Polüfenoolfloretiin takistab näiteks tegutsemast valku, mil nimeks glükoosi transporter 2 (GLUT2), ja mis mängib olulist rolli teatud vähitüüpide arengus.

Üks uurimus aastast 2018 viitab, et õunas sisalduv floretiin pidurdab rinnavähirakkude kasvu, aga ei kahjusta normaalseid rakke.

Marjad

Marjades sisaldub vitamiine, mineraal – ja kiudaineid. Teadlaste huvi marjade vastu on püsinud nende suure antioksüdantide sisalduse tõttu, mis hoiavad eemal rakkude kahjustumise.

Ühe teadusuuringu tulemuste kohaselt sisaldub murakates antotsüaniini, mis alandab soolevähi biomarkereid, mis annab tunnistust vähirakkude tegevuse vähenemisest kehas.

Teise teadusuuringu käigus selgus, et mustikate põletikuvastane mõju võib olla nii ulatuslik, et ennetab hiirtel rinnavähi rakkude kasvu.

Köögiviljad

Köögiviljad nagu brokoli, lillkapsas ja lehtkapsas sisaldavad kasulikke ühendeid, sealhulgas C- ja K-vitamiini ja mangaani.

Need köögiviljad sisaldavad ka sulforafaani, vähivastaste omadustega taimset ühendit. Üks uuring näitas, et sulforafaan pidurdab oluliselt vähirakkude kasvu ja põhjustab käärsoolevähi rakkude surma.

Porgandid sisaldavad kõrges koguses beeta-karoteeni, mis toetab immuunsüsteemi ja võib aidata ennetada mitmeid vähitüüpe. Kaheksa uurimuse tulemuste kohaselt on beeta-karoteen seotud madalama rinnavähi – ja eesnäärmevähi riskiga.

Porgandite suurema tarbimise korral on 26 protsenti madalam risk soolevähi tekkeks.

Rasvane kala

Kõrge rasvasisaldusega kala, sealhulgas lõhe, makrell ja anšoovised, on rikkaliku B-vitamiini, kaaliumi ja oomega-3 rasvhapete sisaldusega.

Ühe uuringu kohaselt oli rasvaseid kalu sagedasti tarbinud inimeste risk haigestuda kolorektaalsesse vähki 53 protsendi võrra madalam kui nendel, kelle menüüs leidus peamiselt mageveekalu.

Ühe teise uuringu kohaselt haigestusid tunduvalt harvem eesnäärmevähki mehed, kes tarbisid vanemas eas kalaõli.

Viimaks, ulatuslikus uuringus selgus, et kalaõli toidulisandeid neli korda nädalas tarbinud inimestel oli 63 protsenti madalam tõenäosus soolevähi tekkeks.

Kreeka pähklid

Kõik pähklid on kasulikud ja vähki ennetavate omadustega. Teadlased on aga uurinud kreeka pähkleid kõige enam ja on leitud, et need aitavad toota urolitiine, mis seonduvad östrogeeni retseptoritega ja ennetavad nii rinnavähi teket.

Ühes uuringus ilmnes, et kreeka pähkleid krõmpsutavatel ja nende õli tarbivatel hiirtel oli rohkem vähki alla suruvaid geene kui liigikaaslastel, kes maiustasid tavalise toiduõliga.

Kaunviljad

Oad, herned, läätsed on kõrge kiudainete sisaldusega, mis aitab seista vähki haigestumise vastu.

14 uuringu põhjal koostatud metaanalüüsis selgus, et kaunviljade tarbimisel on väiksem võimalus haigestuda kolorektaalsesse vähki.

Ühe uuringu tulemused näitasid selgelt, et argiselt oast saadavaid kiudaineid tarbides oli 20 protsenti väiksem tõenäosus haigestuda rinnavähki.

Populaarne

Tagasi üles