Tervisenõu: mida kasulikku saame ubadest?

Valged oad tomatkastmes.

FOTO: PantherMedia/Scanpix

Kaunviljade hulka kuuluvad oad ei jõua keskmise eestlase toidulauale just sageli, ent ometi on neis nii mõndagi organismile vajalikku peidus. Mida nimelt?

Vastuse leiab Tervislik toitumine blogist:

Ubasid on mitut liiki: põldoad, aedoad, mungoad; punased, mustad, valged oad ja sojaoad. Valged oad (nimetatakse ka lima- ja võiubadeks) on kreemja ja leebe maitsega. Neid kasutatakse minestroones (Itaalia makaroni-köögiviljasupp), salatites ja ühepajatoitudes ning neist tehakse määrdeid ja taimseid kotlette.

Oad, nagu ka teised kaunviljad, on head valguallikad – need sisaldavad asendamatuid aminohappeid (lüsiin, arginiin, türosiin, histidiin, metioniin, trüptofaan). Asendamatud aminohapped on sellised, mida inimese organism ise kas üldse ei tooda või toodab vähe, nii et nende omastamine toidust on möödapääsmatult vajalik. Näiteks on kaunviljade valkudes suhteliselt vähe metioniini, teraviljades aga lüsiini. Kui igapäevane menüü sisaldab nii kaun- kui ka teravilju, siis erinevate valkude aminohappelised koostised täiendavad üksteist, moodustades keha vajadustele hästi vastava kombinatsiooni.

Kaunviljad sisaldavad mineraalaineid ja vitamiine: rauda, magneesiumit, kaltsiumit, foolhapet, tsinki, kaaliumit, vaske ja B-rühma vitamiine. Kaunviljad sisaldavad ka kiudaineid, mis on olulised veresuhkru tasakaalu jaoks ja kolesterooli langetamisel, sisaldades nii lahustuvaid kui ka mittelahustuvaid kiudaineid. Lahustuvad kiudained aitavad vähendada LDL-kolesterooli ehk n-ö halva kolesterooli taset veres. Kaunviljad on madala glükeemilise koormusega. Hernestes, ubades ja läätsedes oleva raua saab kätte, kui süüa neid koos C-vitamiini sisaldavate köögiviljadega (paprika, kapsas jm).

Kuna toiteväärtuse erinevus leotatud ja keedetud ning konserveeritud kaunviljade vahel on minimaalne, siis võib toiduvalmistamisel kasutada konserveeritud kaunvilju – see muudab toidutegemise kiireks ja mugavaks.

Tutvu blogis ka oakotlettide retseptiga. 

Tagasi üles