Südamearst Viigimaa annab nõu: kuidas tunda suusamaratonil ära terviserike?

Suusataja dendropargis.

FOTO: MARGUS ANSU/PM/SCANPIX BALTICS

Tartu maraton on kohe ukse ees. Confido erameditsiinikeskuse südamearst Margus Viigimaa kordab üle, et rajale peaksid minema vaid selleks piisavalt treeninud suusatajad, ning annab soovitusi, mida iga maratoonar peaks tervise hoidmiseks kõrva taha panema. 

Viigimaa viis kasulikku soovitust Tartu maratonil osalejale:

1. Need, kes sel hooajal pole suusatreeningutel jõudnud 300 kilomeetrit koguda, võiksid registreeruda poolmaratoni distantsile. Mõnus pikkade langustega rada annab võimaluse sõitu nautida, suurvõistluse melust osa saada ning samal ajal tervist säästa ülepingutusest. 

Margus Viigimaa.

FOTO: Confido Erameditsiinikeskus

2. Algajad, vähem treenitud ning need, kelle maratoni ettevalmistusele eelnes pikem treeningupaus, peaksid enne maratoni läbima koormustesti. Sellega saab kindlaks teha, kas esineb südamerütmihäireid või arterite lupjumist, mis võivad maratonirajal ülekoormuse korral põhjustada infarkti. 

3. Maratoni ajal tuleks regulaarselt jälgida oma südamelöökide sagedust ning enesetunnet. Kui pulss ületab 80 protsenti maksimaalsest pulsisagedusest (220 miinus oma vanus), tekib peavalu, halb enesetunne, valu rinnus või ekstreemne hingeldamine, tuleks tempot tugevalt aeglustada. Kui valu järele ei anna või pulss alla ei lähe, tuleks rajalt kõrvale astuda, kuna tegu võib olla tõsise terviserikkega. 

4. Kui enne maratoni kolme nädala jooksul on olnud mõni viirus või palavik, tuleks sel aastal maratonist loobuda. Nõrgestunud organismis on tüsistuste oht ülisuur. 

5. Ära võrdle end suusarajal oma sõbra või kunagise iseendaga. Sõida omas tempos vastavalt hetkevormile ning tunne sõidust rõõmu. Sõitma peab nii, et enesetunne oleks hea nii sõidu ajal kui ka pärast maratoni. On normaalne, et pikal maratonidistantsil tekivad rasked hetked, neid on kergem ületada väikese energiabatooni või glükoositabletiga. Kindlasti peab rajal olles korralikult vedelikku tarbima. 

Populaarne

Tagasi üles