Loe, mida sööb üks maailma terveim ja pikima elueaga rahvas

Jaapani keskmine eluiga on 83, 98 aastat ning kõige kauem elavad Okinawa saarestiku elanikud. Pildil traditsioonilistes kostüümides eakate Okinawalaste laulu- ja tantsubänd, kus naiste keskmine vanus on 84 aastat.

FOTO: TORU YAMANAKA / AFP

Okinawa on Jaapani piirkond, kus on kõige suurem üle 100-aastaste inimeste osakaal ning see rahvas on tõepoolest naeruväärselt tervisliku eluviisiga.

Teadlased üritavad jälile jõuda, mis on okinawalaste ebatavaliselt pika ja terve elu saladus ning on jõutud veendumusele, et võtmesõnaks on nende toit, vahendab Huffpost

Jaapani mandriosast lõuna pool asub saarestik on tuntud kui surematute maa, sest saareelanike keskmine eluiga on üks kõrgemaid maailmas. Kaks kolmandikku 100-aastaseks saanutest elasid 97 aasta vanuses veel iseseisvalt. Samuti on leitud, et Okinawa elanikel esineb vähe südamehaigusi, insulte, vähki ja diabeeti. 

Traditsiooniline kohalik toit sisaldab palju köögivilju, sojatooteid ja mereande. Okinawalaste toidulaual on levinud maguskartul, rohelised lehtköögiviljad, kollased juurviljad, tofu, mõru melon ja mõõdukas koguses mereannid, taine liha, puuviljad ja tee. Tüüpiline toidukord on näiteks misosupp ja köögiviljavokk koos vetikasalatiga ning jasmiinitee.

Üldiselt on söök toitainete poolest rikkalik, sisaldab vähe kaloreid ja palju süsivesikuid ning mõõdukas koguses valke. Harva tarbitakse liha, rafineeritud teravilja, suhkrut ja piimatooteid. Selline toitumine on saareelanikud teinud kasvult lühikeseks ja saledaks ning leiti, et toidus olevate valkude ja süsivesikute suhe (1:10) on peaaegu identne dieetidega, mis on uuringutes eluiga pikendanud.

97-aastane Okinawa elanik Sayo Miyagi oma aeda rohimas. Kaks kolmandikku 97-aastastest okinawalastest elavad iseseisvalt. 

FOTO: Malin Hoelstad / SvD / SCANPIX / Svenska Dagbladet

Dietoloog Shelley Maniscalo kommenteeris, et okinawalaste toitumisharjumustel on mitmeid plusse. «Süüakse palju puuvilju ja köögivilju, mis on tervisele mitmel moel kasulikud. Samuti taimne valk, mereannid ja täistera,» tõi Maniscalo välja. Lisaks praktiseerivad okinawalased söömistehnikat nimega hara hachi bu, mis tähendab söömist seni, kuni kõht on umbes 80 protsenti täis.

Okinawalasi uurinud teadlased usuvad, et pikka eluikka panustab ka aktiivne elustiil ning vahetevahel kohaliku brändi joomine, heaolu ning eakate kõrge sotsiaalne positsioon. «Inimesed, kel on tugev suhtlusvõrgustik ning kes tunnevad enda vajadust ühiskonnas, paistavad ka vanadusega seotud haiguste käes vähem kannatavat,» rääkis Newcastle ülikooli vananemise ja tervise instituudi professor John Mathers.       

Populaarne

Tagasi üles