Päevatoimetaja:
Marilin Vikat

Proviisor pole vaid rohupoe müüja, küsi temalt julgelt tervisenõu

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Proviisor ja ravimid.
Proviisor ja ravimid. Foto: Wavebreakmedia ltd / PantherMedia / Scanpix

Tervisemure korral võiks apteegi proviisor olla esimene kontakt, kellelt inimene saab nõuandeid. Olenevalt mure iseloomust ja varasematest kaebustest oskab proviisor kiiresti aidata ja ära tunda, millal on vaja pöörduda perearstile või EMO-sse.

Eesti apteekide ühenduse juhatuse liikme, TÜ farmaatsiainstituudi doktorandi Kristiina Sepa sõnul on proviisori teadmised väga laiapõhjalised ning see teeb temast hindamatu tervishoiuspetsialisti.

«Proviisor annab inimesele tema kaebuse põhjal nõu, kuidas end ise aidata. Tervisemuresid, mis tõenäoliselt leiavad apteegis lahenduse, on palju - näiteks nohu, köha, allergia, unetus, nahaprobleemid, ärevus, liiges- ja lihaskaebused, traumad ja haavad. Proviisor hindab patsiendi terviseseisundit ning kui näeb, et olukord vajab arsti sekkumist, soovitab pöörduda perearsti juurde või EMO-sse,» kirjeldas ta.

Sepa sõnul oskab proviisor nõustada ka erinevate toitumisharjumustega inimesi. «Ta annab nõu, kuidas oma elukvaliteeti hoida, kui teatud toiduained igapäevamenüüst välistatakse. Ka harrastussportlased ja teised aktiivse eluviisiga inimesed otsivad apteegist abi, kuidas hoida oma organismi ja vajaduse korral seda toetada, et ennetada haigusi ja püsida terve. Üha enam pöördutakse proviisori poole ka abivahendite teemal – kuidas ja milliseid ortoose kasutada või millised on sobivaimad inkontinentsivahendid.»

Ennekõike on proviisor aga ravimispetsialist, kes seisab hea ravimite ohutuma kasutamise eest. TÜ farmaatsiainstituudi sotsiaalfarmaatsia dotsendi Daisy Volmeri sõnul ei saa tänapäeval ravimiteta hakkama ükski inimene. «Ravimite maailm on väga keeruline ja seal orienteerumiseks on vaja ravimispetsialisti abi. Patsiendil tekib ravimi kasutamisel sageli palju küsimusi. Millest ravim koosneb? Kui sageli seda võtta? Mis saab, kui ma kasutan mitut ravimit korraga? Millised on kõrvaltoimed? Millises vormis see ravim on? Hea proviisor peab suutma nendele küsimustele vastata,» rääkis ta.

Volmer märkis, et ravimialane teadmus on rikas ja ühendab endas eri valdkondi: reaalainete teadmisi ravimite koostisest, kvaliteedist ja ravimvormidest, meditsiiniteadmisi sagedasematest haigustest ja ravimi toimest organismis ning sotsiaalainete teadmisi patsiendikeskse suhtlemise kohta.

«Proviisorid on neid oskusi süvitsi õppinud. Nii on nad tänu oma teadmistele võimelised hindama ravimi toime- ja abiainetest ning ravimvormist tulenevaid mõjureid patsiendi organismile. Kindel on see, et proviisorid on olulised tervishoiutöötajad, kes koostöös arstiga aitavad jälgida, et ravimite kasutamine oleks tõhus ja ohutu,» lisas Volmer.

Tagasi üles