Psühholoogi 5 nippi, mis aitavad eksamiärevusest üle olla

Abituriendid eesti keele riigieksamit sooritamas.

FOTO: Arvo Meeks / Lõuna-Eesti Postimees

Eksamitele eelnev ärevus ja pinge on Minudoc.ee psühholoogi Tiina-Liina Märtsoo sõnul täiesti normaalne. Kuid selleks, et tekkiv pinge ei halvaks keskendumist, tuleb õpitava materjaliga hakata tutvuma tunduvalt varem kui eksamieelsel õhtul. 

Psühholoog annab viis nõuannet, mis aitavad eksamiärevusega paremini toime tulla ja tähtsad testid ilusti ära teha.

1. Planeeri. Mõistlik on alustada materjali kogumahu ülevaatamisest ja õppimise planeerimisest. Kui on vaja õppida näiteks 30 eksamiküsimuseks, tuleb need jagada õppimiseks jäänud päevade vahel nii, et eksamile eelnevale päevale jääb vaid kordamine. Näiteks kui aega on kuus päeva, jaga 30 küsimuse õppimine viie päeva peale ja kuues päev jäta kordamiseks. Eksamieelsel õhtul enam õppima ei peaks. Selle asemel tuleks heale unele keskenduda, sest puhanud peaga eksami tegemine annab paremaid tulemusi.

2. Tee märkmeid. Õppimise ajal võiks teha märkmeid, mida hiljem kordamisel kasutada. Märkmete kordamine aitab õpitut lihtsamini salvestada. Samuti tuleks õppimisse väikeseid puhkepause teha, et õpitu kinnistuda jõuaks. Korraga suuremahulise materjali meelde jätta proovimine häid tulemusi ei anna.

3. Ole aktiivne. Kindlasti on väga oluline liikuda värskes õhus: jalutada, rattaga sõita, tervislikult süüa ja piisavalt magada.

4. Otsi tuge lähedastelt. Lähedased saavad toetada tunnustava ja julgustava sõnaga, kehalise aktiivsuse, magamise ja kõige muu tähtsa meeldetuletamisega. Hirmutamine, tänitamine ja pidev muretsemine on pigem asjad, mida peaks vältima.

5. Loe läbi. Eksami ajal tasub alustuseks kõik küsimused läbi lugeda - aju hakkab siis esimesele küsimusele vastamise ajal juba vastuseid otsima järgmistele. Kindlasti ei tasu kõige raskematele küsimustele vastamist viimaseks jätta, sest need annavad tavaliselt eksamitel kõige rohkem punkte. Alustada võiks aga lihtsamatele küsimustele vastamisest, sest siis tekib sellest eduelamus.

Tagasi üles