P, 5.02.2023

Söö neid marju iga päev ja paranda südame tervist

Paula Rõuk
, Terviseportaali reporter
Söö neid marju iga päev ja paranda südame tervist
Facebook Messenger LinkedIn Twitter
Comments
Mustikatele sinise värvuse andev aine on tõenäoliselt marjade tervisekasude taga.
Mustikatele sinise värvuse andev aine on tõenäoliselt marjade tervisekasude taga. Foto: alice dias-didszoleit / PantherMedia / alice dias-didszoleit

East Anglia ja Harvardi ülikooli koostöös tehtud uuring leidis, et päevas ühe tassitäie mustikate söömine vähendab südamehaiguste riskitegureid. 

Ameerika kliinilise toitumise ajakirjas avaldatud uuring leidis, et iga päev 150 grammi mustikate söömine vähendab südamehaiguste riski 15 protsendi võrra. Uurijate sõnul tuleks mustikad ja teised marjad lisada toitumisjuhistesse, millega südamehaiguste riski vähendatakse ja ennetatakse, vahendab Medicalxpress

Uuring vaatles, kas mustikatel oli mõju metaboolsele sündroomile, mis mõjutab kolmandikku läänestunud ühiskonnast. Metaboolse sündroomi puhul on inimesel vähemalt kolm järgnevatest riskiteguritest: kõrge vererõhk, kõrge veresuhkur, liigne kõhurasv, madal «hea» kolesterooli tase ja kõrge trglütseriitide tase. Metaboolne sündroom suurendab märgatavalt südamehaiguse, insuldi ja diabeedi riski. Tihti kirjutatakse haiguse puhul patsientidele välja kolesterooli alandavad statiinid. Samuti teatakse, et elustiilimuutustest võib abi olla. 

Varasemad uuringud on näidanud, et regulaarselt mustikaid söövatel inimestel on väiksem teist tüüpi diabeedi ja südamehaiguste risk. See võib tulla mustikates sisalduvatest antotsüaanidest, mis annavad marjadele nende sinise värvi. Viimase uuringu tegijad tahtsid teada, kas mustikatest on abi ka neil, kes on juba haiguste tekkimise riski all. Seega uuriti mustikate igapäevast mõju 138 ülekaalulisel ja rasvunud inimesel vanuses 55-75. Kuus kuud kestnud uuring on pikim omataoline.

Vaadati 150 grammi mõju võrreldes 75 grammiga. Osalejad sõid mustikaid külmkuivatatult ning platseebogrupp sõi toiduvärvidega lillaks värvitud alternatiivi. Leiti, et ühe tassitäie ehk 150 grammi mustikate söömine päevas parandas veresoonte funktsioone ja vähendas arterite jäikust piisavalt, et vähendada üldist südamehaiguste riski 12-15 protsenti. Üllatavalt ei leitud aga 75 grammi mustikaid söönud grupi tervises mingit muutust. Uurijate sõnul on võimalik, et ülekaaluliste ja rasvunud inimeste puhul on vaja süüa suuremaid koguseid võrreldes üldpopulatsiooniga.

Märksõnad
Tagasi üles