See toit aitab leevendada pooli eurooplasi kimbutavat terviseriski

Sojatooted vähendavad kolesterooli sisaldust veres.

FOTO: Shutterstock

54 protsendil Euroopa inimestest on kolesterooli sisaldus veres liiga suur ning see suurendab südamehaiguste riski. Kolesterooli sisaldust on aga võimalik mõjutada teadliku toitumisega, mis toetab veresoonkonna tervist ning vähendab ohtlikke ummistusi.

Inimorganism toodab suurema osa kolesteroolist ise, kuid umbes 30 protsenti sellest saab inimene toidust. Toidust saadav halb kolesterool (LDL) ladestub organimsis veresoontesse ning tekitab ummistusi, mille tagajärjel on südamel raskem organismi verega varustada. Toitumine mõjutab kolesterooli sisaldust organismis mitmel moel. Rohkelt kiudaineid sisaldavad toidud seovad kolesterooli juba seedimises ning viivad selle kehast välja enne, kui see vereringesse jõuab. Taimsed rasvad takistavad samuti kolesterooli jõudmist vereringesse.

Teadlased tegid 46 uuringu põhjal kindlaks, et ka sojaubadel on kolesterooli sisaldust vähendav toime. Nimelt leiti, et 25 grammi sojaube või nendest tehtud toiduaineid (tofu, sojapiim) vähendavad kolesterooli sisaldust 5–6 protsenti. Teadlaste hinnangul kaitsevad sojatooted inimest südamehaiguste eest, sest sojas sisalduvad ühendid aitavad hoida vererõhu ja veresuhkru stabiilsemana.

Samuti leiti, et sojavalk võib vähendada põletiku taset organismis. Selles sisalduvad isoflavoonid ehk östrogeenile sarnased ühendid takistavad põletikku tekitavate geenide avaldumist ning vähendavad menopausiga kaasnevaid hormonaaltasakaalu puudumisest tulenevaid sümptomeid. Lisaks vähendab sojavalk näljahormoonide kogust, mis tähendab, et tekib kiiremini täiskõhu tunne ning isud vähenevad. See võib aidata säilitada tervislikku kehakaalu, mis kaitseb omakorda mitmete krooniliste haiguste eest.

Tagasi üles