E-sigarettidest tingitud kopsukahjustused sarnanesid keemiarelvade mõjuga

Arstid ei ole kindlad milliseid pikaajalisi tervisekahjusid ohvrid kannatavad.

FOTO: Volodymyr Melnyk / PantherMedia / Volodymyr Melnyk

Uurides 17 inimese kopsukude, leiti, et e-sigarettidega seotud kopsukahjustus sarnanes kahjule, mis tekib kopsudes mürgiste gaaside või keemiarelvade, näiteks sinepigaasi tagajärel.

Siiani pole teada, mis on põhjustanud eluohtlike kopsuhaiguste puhangu USA 48 osariigis, mis 18 juhul on lõppenud surmaga, kirjutatakse ajakirja The New England Journal of Medicine avaldatud raportis. Uurijad on keskendunud saasteainetele ja ebaseaduslikele e-sigaretivedelikele, eriti neile, mis sisaldavad THCd ehk psühhoaktiivset komponenti marihuaanas, vahendab Ars Tehnika

Peaaegu 80 protsenti 578 patsiendist kasutas mõned kuud enne haigestumist THCd sisaldanud vedelikku. Kõikide juhtumite puhul leidsid patoloogid ägeda kopsukahjustuse, põletiku, väikeste hingamisteede ummistuse ja «vahused» immuunrakud. Kõik see viitas kokkupuutele mürgiste aurude või keemiarelvadega, nagu sinepigaas.

NEJMi raporti kirjutanud patoloog Brandon Larsen rääkis the Timesile, et sellist tüüpi kahjustust nähakse näiteks tööõnnetusel, kus inimesed hingavad kemikaalide aure sisse, mis põletavad nende hingamisteid. Sellistel juhtudel kärbuvad kopsude ja hingamisteede koed. Kudede kärbumine vallandab immuunvastuse, mis viib kudede paistetuse ja irdumiseni ning vedelikud pääsevad kopsudesse. See teeb omakorda hingamise raskeks, kui mitte võimatuks, seletas Brandon.

17 patsiendist, keda patoloogiauuringus vaadeldi, suri kaks oma haigusesse. Arstid ei ole kindlad, kas ellujäänud paranevad või milliseid pikaajalisi tervisekahjusid nad kannatavad. Uurijad otsivad aga endiselt haiguse põhjust. Selles uuringus ei leitud, et ühegi patsiendi kopsukude oleks õlidega ummistunud. Varem arvati, et põhjus võib olla vitamiin E atsetaadis, mida vedelikele lisati. Uurijate sõnul võib aga kahjustust põhjustada rohkem kui üks mürgine aine.   

Tagasi üles