Psühholoog avaldab, millal alkoholi tarvitamine muutub vaimsele tervisele ohtlikuks

Alkohol võimendab mitmeid depressiooni sümptomeid.

FOTO: Shutterstock

Alkohol ja vaimse tervise probleemid on sageli sügavalt põimunud. Muresid püütakse pudelisse uputada ja alkoholist pingetele leevendust leida, aga see toob probleeme hoopis juurde, kirjutab psühholoog Mihhail Beljajev. Kuidas väljuda nõiaringist?

Alkoholi tõttu kannatavad väga paljud – tarvitaja ise, tema perekond, sõbrad, töökaaslased ja kogu ühiskond. Tekivad probleemid perekonnas, suhetes, tööalases või isiklikus arengus. Suureneb õnnetuste risk. See kõik ei tähenda, et alkoholi ei tohiks üldse tarvitada. Alkoholi ära keelamine ei ole lahendus tegelikele probleemidele. Kust see stress alguse on saanud, mis seda põhjustab?

Alkohol vähendab tegutsemistahet ja motivatsiooni

Inimesed joovad sageli eelkõige seetõttu, et neil on palju pingeid. Me oleme tihti tugevalt edule orienteeritud. Kõik tahavad maksimaalset saavutada. On väga palju ootusi – näiteks vanematel lastele, tööandjal alluvatele, aga ka ootused ja eesmärgid iseendale. Teha kiireid samme karjääriredelil, ehitada uhke maja, sõita kalli autoga, käia sageli välismaal puhkamas – kes seda ei tahaks? Suured eesmärgid võivad aga ärevust tekitada. Vahel on sellise pingega ääretult raske toime tulla.  

Kui sul on suured eemärgid, siis on oluline, et sul oleks ka tahe neid saavutada. Alkohol aga vähendab tegutsemistahet ja motivatsiooni. Samuti on alkoholi tõttu raskem keskenduda või mõne uue asjaga algust teha. Nii võib tekkida nõiaring – eesmärgid jäävad vähese motivatsiooni tõttu saavutamata, see aga omakorda lisab pingeid ja ajab jälle jooma.

Kui inimene on väga aktiivne, tegutseb mitmel töökohal, käib trennis, tegeleb huvialadega, siis ei jää tal ka väga palju aega suhtlemiseks. Probleemid, olgu nende põhjuseks liigne stress, ärevus, üksildus või miski muu, hakkavad lahenema siis, kui pöörata rohkem tähelepanu mitte edu saavutamisele, vaid hoopis suhetele. Kui suhted jäävad tahaplaanile, siis tekivad tülid või konfliktid, perekonnad lagunevad – see kõik tekitab omakorda suuremat pinget. Kui aga võtta rohkem aega ühisteks ettevõtmisteks perega, suhelda kolleegidega ka isiklikumal tasandil, leida aega sõprade jaoks, siis need suhted annavad omakorda jõudu ja energiat ka kõige muuga toime tulemiseks.

Üksilduse seljatamiseks tuleb rohkem suhelda

Teine sage põhjus, miks inimene alkoholist lohutust otsib, on üksildustunne. Püüd joomisega seda tunnet peletada, üksildusest üle olla, täita endas mingisugust tühimikku. Alkoholi tarvitades tundub, et tuju tõuseb, suhelda on lihtsam ja mured justkui kaovad. Inimene muutub seltskondlikumaks ja unustab üksinduse. Järgmisel päeval on aga tagasilangus muremõtetesse seda suurem, sest joomise järgne pohmell muudab suhtlemise veel raskemaks.

Tegelikult kõige parem viis üksilduse või ärevusega toimetulemiseks on rohkem suhelda. Vaatamata kõigile oma hirmudele. Ka siis, kui tundub, et keegi sind ei mõista või et niikuinii ei suuda sa kellegagi sügavamal tasandil mingisugust sidet saavutada – tuleb lihtsalt rohkem suhelda. Püüda erinevate inimestega kontakti leida, neid kuulata ja ennast avada.

On ka inimesi, kes üksildusega toimetulemiseks uputavad ennast töösse. Sellest kujuneb pikapeale välja töösõltuvus. Enda tööga ülekoormamine võib aga omakorda jällegi viia alkoholiga liialdamiseni – on ju vaja kuidagi tööga seotud pingeid leevendada. Mitte iga inimene ei lähe peale pikka tööpäeva sporti tegema või sauna. Iseenesest vahetevahel natuke lõõgastuda, ka alkoholi abiga, ei olegi mingi probleem. Põhiline on, et kogused ei oleks suured ja et see ei muutuks regulaarseks mustriks. Joomine ei tohi muutuda esimeseks mõtteks, mis keerulise olukorraga silmitsi seistes pähe tuleb. Probleemidega tuleb tegeleda. Lõõgastumiseks ja pingete maandamiseks on nii palju muid võimalusi.

Kuidas tulla toime negatiivsete tunnetega?

Kiire elutempo juures, kui pinged kuhjuvad, on iseendast ja oma emotsioonidest tihtipeale raske aru saada. On hea, kui inimesel on perekond või lähedased, kes teda keerulisel perioodil toetavad ja oskavad tekkinud murest märku anda. Vahel piisab ka paarist sõnast, et mõista – nüüd on tarvis aeg maha võtta, puhata, iseendaga tegeleda. Avastades õigel ajal, et stress on hakanud kasvama ja muremõtted kuhjuma, on täiesti võimalik selle olukorraga ka iseseisvalt toime tulla. Oma emotsionaalset seisundit aitab paremini mõista näiteks alkoinfo.ee veebist leitav emotsionaalse enesetunde test.

Loomulikult ei lahenda ükski test probleeme. Küll aga võib see aidata õigel hetkel muresid teadvustada. Testi tulemused annavad märku depressiooni, ärevuse ja unetuse sümptomitest ning aitavad neile tähelepanu pöörata. See on hea võimalus ennast ja oma vaimset seisundit analüüsida. Tuleb aga meeles pidada, et testi tulemus sõltub paljudest teguritest, muu hulgas näiteks sellest, kui aus enda vastu ollakse. Seetõttu ei pruugi kõrged depressiooni või ärevuse näitajad testi tulemustes tingimata tähendada, et testi sooritanul see probleem tegelikult ka on. Suuna enda paremaks mõistmiseks annab see aga kätte.

Kui negatiivsed tunded on hakanud igapäevaelu segama, tuleb leida lahendusi nendega toimetulekuks. Inimesel, kel on stress, ülepinge, masendustunne või uinumisraskused, tuleks alkoholi vältida. Oluline on otsida toetust lähedastelt või pidada nõu spetsialistiga. Loomulikult on olukord keerulisem, kui tegemist on päris üksiku inimesega. Statistika näitab, et üksikutel inimestel tekib sagedamini depressioon ning sageli tarvitavad nad sel juhul ka alkoholi. Sel juhul tuleks kindlasti arutada oma muresid spetsialistiga. Tegelikult võib spetsialisti poole pöördumine olla hoopis lihtsam, kui mõne lähedasega oma enesetundest rääkimine. Psühholoog või psühhiaater on reeglina täiesti neutraalne kõrvalseisev inimene. Ta ei kritiseeri ega anna mingisuguseid negatiivseid hinnanguid. Samuti on tal kohustus hoida konfidentsiaalsust. Paljudele sobib see väga hästi.

Kuidas muuta harjumuste mustrit?

Kui alkohol on muutunud liiga sagedaseks stressileevendajaks, siis tuleb hakata seda mustrit murdma ja asendada joomine positiivsemate harjumustega. Üks lihtne viis pingete maandamiseks on lihtsalt magada. Nii lihtne ja ei nõua ka mitte mingisuguseid rahalisi kulutusi. Teine pealtnäha lihtne, aga väga oluline soovitus on võtta aega endale oluliste inimeste jaoks. Veetke koos aega ilma kuskile kiirustamata, vestelge, nautige teineteise seltskonda. Eesti inimesed on ka väga looduslähedased – väga hästi aitab lõõgastuda looduses viibimine, jalutamine, värske õhk. Praegu on väga populaarsed ka erinevad teadveloleku tehnikad, mida võib samuti katsetada. Võib käia massaažis. Tegeleda spordiga või muu endale meelepärase huvialaga. Mõni kirjutab raamatut, mõni joonistab. Siin ei ole üht universaalset lahendust. Igaühel on võimalik leida endale midagi, mis just talle sobib.

Neil, kes on oma loomult pragmaatilisemad, tasub mõelda ja arvutada, mida kõike saaks joomise asemel selle aja ja rahaga ette võtta. Õhtuse väikse napsu peale võib aja jooksul märkamatult kuluda nii palju raha, et selle eest saaks endale juba korraliku puhkusereisi lubada. Aja ja energiaga on sama moodi. Joomise järgsel hommikul ei ole meil nii palju energiat kui tavaliselt. Jättes õhtul napsu võtmata, on järgmisel hommikul puhanuna töövõime suurem ja motivatsioon kõrgem – nii jõuab vähema ajaga rohkem tehtud ja enesetunne on seejuures parem.

Asendades napsutamist muude harjumustega, tasub aga silmas pidada, et siingi on oluline tasakaal. Ka meeldivate ja positiivsete tegevustega ei tohi ennast üle koormata. Toredad asjad võivad täpselt samamoodi põhjustada stressi ja viia läbipõlemiseni, kui neid on korraga kalendris liiga palju ja ajakava muutub liiga kiireks. Oluline on mõõdukas suhtumine ja enda jaoks sobiva tasakaalu leidmine.

Novembris ja detsembris on Tervise Arengu Instituudi juhtimisel käimas kampaania, milles juhitakse tähelepanu seostele alkoholi tarvitamise ja vaimse tervise probleemide vahel. Alkoholi ja vaimse tervise vahelistest seostest saab rohkem teada alkoinfo.ee veebilehelt. Kampaaniat rahastatakse Euroopa Sotsiaalfondi vahenditest programmi «Kainem ja tervem Eesti» raames.

Populaarne

Tagasi üles