K, 30.11.2022

Vaata, millistes toitudes on peidus kõige rohkem suhkrut

PM Tervis
Vaata, millistes toitudes on peidus kõige rohkem suhkrut
Facebook Messenger LinkedIn Twitter
Comments 3
Mitmed toiduained sisaldavad üllatavas koguses suhkrut.
Mitmed toiduained sisaldavad üllatavas koguses suhkrut. Foto: Shutterstock

Mitmed toiduained sisaldavad suures koguses lisatud suhkrut, mis annab toidule tekstuuri, värvuse ja pika säilivuse. Tänapäeval tarbivad inimesed iga päev liigses koguses suhkrut ning pole sageli teadlikud, millistes toitudes seda kõige rohkem leidub.

Inimaju nõuab suhkrut, sest evolutsiooniliselt oli see kindel viis kiiresti energiavarusid täiendada. Selleks söödi ohtralt puuvilju, mis sisaldavad töötlemata kujul lisaks looduslikule suhkrule palju kiudaineid, mis täidavad kiirelt kõhtu. See tähendab, et puuviljadest suhkrut on üldjuhul raske liiga palju süüa, sest kõht saab enne täis.

Tänapäeval tarbime keskmiselt 17 teelusikatäit suhkrut päevas. See tähendab, et pea 300 kalorit saame päevas suhkrust ning see on tervisele kahjulik. Liigne kogus suhkrut suurendab vähi, diabeedi, südamehaiguste, dementsuse ja rasvumise riski ning mõjutab halvasti inimese enesetunnet. Kui inimene ei toitu just ainult töötlemata toitudest, sisaldab tema toidulaud paratamatult lisatud suhkruid ning seetõttu tuleb jälgida, et selliseid toite ei tarbita liiga palju.

Suhkrut lisatakse toiduainetele, nagu sai, leib, sepikud, kuivikleivad, piimatooted, salatikastmed, magustatud joogid. Samuti leidub palju lisatud suhkrut hommikuhelvestes, saiakestes, jogurtites, jäätistes, valmistoitudes, energiabatoonides ja ka mitmes töödeldud lihatootes. Sageli on lisatud suhkrut sisaldavad toidud sellised, mis ei täida eriti kõhtu ning seetõttu on oht üle süüa. Eelistada tasuks puuvilju, marju ja rosinaid, mis sisaldavad lisaks suhkrule ka rohkelt kiudaineid, mis täidavad kõhtu ning takistavad liigsöömist.

Magustatud jookides leiduv suhkur on tavaliselt suure fruktoosisisaldusega maisisiirupi kujul, mis suurendab oluliselt diabeedi ja südamehaiguste riski. Suhkrut lisatakse sellistele jookidele, nagu limonaadid, nektarid, mahlajoogid, energiajoogid, spordijoogid, magustatud tee ja kohv. Magusate jookide tarbimine on viimase 50 aasta jooksul peaaegu neljakordistunud.

Hea alternatiiv suhkrule on melass, mis sisaldab väga suures koguses mineraale, nagu raud, kaltsium, B-vitamiinid, magneesium, kaalium ja seleen. Samuti soovitatakse suhkru asemel tarbida agaavisiirupit või datlisiirupit, sest need ei põhjusta nii suurel määral veresuhkru kõikumist.

Märksõnad
Tagasi üles