Kuidas ellu jääda: milliseid vitamiine praegu võtta ja kuidas?

Haiguse ärahoidmiseks on lahendused lihtsad

FOTO: TOOMAS HUIK/PM/EMF/Scanpix

Need immuunsüsteemi turgutajad on olulised ka meeleoluhäirete parandamisel. C- ja D-vitamiini puudus häirib nii kognitiivseid funktsioone ja on seotud tujude kõikumisega. Koroonaviiruse karantiiniajal on oluline end turgutada just nende vitamiinidega.

The Americal Journal of Clinical Nutrition on avaldanud uurimuse, mille kohaselt 500mg C-vitamiini kaks korda päevas ja 5000 IU/d D-vitamiini parandasid märgatavalt kliiniliste patsientide tuju ja psühholoogilist düstressi.

Palju kõrgem märgatav mõju oli C-vitamiinil, mis tekitas ligi 71-protsendilise vähenemise tujukõikumistes ja 51-protsendilise vähenemise psühholoogilistes häiretes. Siiski tuleb silmas pidada, et toidulisandeid tuleb võtta täpselt nii palju, kui pakendil kirjas olev kogus ette näeb. 

Millal on õige aeg võtta toidulisandeid?

Vitamiin D

D-vitamiin rasvlahustuv (nagu ka A, E ja K). Organism omastab vitamiini, kui see on võetud koos rasvase toiduga. Kõige parem on võtta D-vitamiini kõige raskema toidukorra järel, nii kasvab selle imendumine koguni poole võrra. Oluline on tarbida vitamiini tervislike rasvadega nagu pähklid, õlid, kala ja avokaadod.

Vitamiin C

C on vees lahustuv vitamiin, mis aitab organismil kaltsiumit omastada. Korraga suurem kogus C-vitamiini võib tekitada kõhugaase (1000 mg või rohkem), seega on hea jagada doos päeva peale kaheks. Osad uuringud tõestavad, et liposoomne C-vitamiin on kehale paremini omastatav. Võta C-vitamiini kaks korda päevas (kui see on 250-500 mg), hommikul ja lõunal.