:format(webp)/nginx/o/2020/08/29/13307242t1h42ca.jpg)
Tänavu teeb võidukäiku siseturism – inimesed eelistavad puhata kodumaal, avastada siinseid kauneid paiku, käia Eesti ilusatel rabaradadel ning korjata metsas seeni. Ratastoolikasutaja peaks enne loodusesse minekut objektiivselt hindama enda ja oma ratastooli võimekust. Invaspordi asjatundjad jagavad oma tähelepanekuid ja soovitusi ratastooliga matkamiseks.
Eesti Invaspordi Liidu peasekretär Signe Falkenberg liigub oma ratastooliga õues päris tihti. Ta rõõmustab, et Tallinnas on kõnni- ja kergliiklusteed üha paremas seisus.
Ratastooliga loodusesse minekul peaks alati tegema eeltööd – tuleb teada, kuidas on ligipääsetavus ja milline rada ees ootab.
«Päris tundmatusse kohta matkama minemiseks ma valmis pole,» räägib Falkenberg. «Minul on tavaliste rehvidega ratastool, sellega on hea sõita kõvakattega rajal. Pehmema rajakatte korral kasutan spetsiaalset ratastoolile mõeldud lisaratast, mille kinnitan ratastooli ette, ja sõidan kolmerattalise tooliga.»
Liiva ja kruusa peal on raske sõita, samuti samblasel või pehmel murul. Merevette ei tohi tavalise ratastooliga sõita, kuna soolane vesi paneb metallosad roostetama.
Looduse imetlemine on alati reisi oluline osa. Paljudes Euroopa randades on spetsiaalsed veeratastoolid, mille kasutamisel on abiks rannavalvurid.
Nõuanded ratastooliga matkamiseks
Ratastooliga saab edukalt nautida looduses liikumist. Konarlikule maastikule minnes tuleb aga ratastool ette valmistada ja hinnata objektiivselt ka enda võimeid.
Maastikul iseseisvat liikumist aitab oluliselt lihtsustada spetsiaalne lisaratas, mis muudab manuaalse ratastooli kolmerattaliseks – lisaratas kinnitub ratastooli ette ja tõstab väikesed esirattad õhku.