Seekordne kevad tõstis terviseteemade aktuaalsust nii igapäevavestlustes kui ka meedias. Kompetentse tervisenõu saamiseks on enim kõlanud soovitus võtta ühendust perearstikeskusega. Tänavu 15. tegevusaastat tähistava perearsti nõuandetelefoni teenusejuht Klarika Kallikorm-Rannamets selgitab, millistes küsimustes võiks esimese valikuna helistada nõuandetelefonile.
Perearsti ööpäevaringne nõuandetelefon: küsi julgelt ja igal ajal
Erinevus perearsti poole pöördumise, nõuandetelefonile helistamise ja erakorralise meditsiini osakonda (EMO) mineku vahel oleneb terviseprobleemi ägedusest. Kui seisund on eluohtlik ja kodustes tingimustes mitteravitav, näiteks luumurrud, laiaulatuslikud põletused, järsk ja kontrollile allumatu palaviku või vererõhu tõus, siis on põhjust pöörduda erakorralise meditsiini osakonda või helistada hädaabinumbril 112. Pikale veninud ja kodusele ravile mitte allunud haiguste puhul tuleb helistada perearstikeskusesse, et leppida kokku visiidiaeg.
Nohu, köha ja palavik ning väiksem vigastus, mis on äsja tekkinud ja valmistab inimesele muret, on nõuandetelefonile helistamise teemad. Lisaks võib julgelt helistada nädalavahetusel. Siis saab abi ka hädavajalike retseptide pikendamisega ning vajaduse korral koroonatestile suunamisega. Nõuandeliinilt saab üle küsida ka apteegist ostetud ravimite kasutamisviisid, kui need on ununenud või on tekkinud küsimus teiste ravimitega tekkivatest koostoimetest.
Perearsti nõuandetelefonil 1220 kehtib helistaja telefonioperaatori kehtestatud lühinumbritariif kuni 30 senti minuti eest alates esimesest sekundist. Lauatelefoni numbrile +372 634 6630 (nii Eestist kui ka välismaalt) helistamine on kõnepaketi hinnas ja eritariifita. Tavapärane anonüümne nõustamistelefon töötab ööpäev läbi seitse päeva nädalas, sealhulgas ka nädalavahetustel ja riiklikel pühadel. Nõuandetelefoni kaudu saab ka isikustatud konsultatsiooni esmaspäevast reedeni ajavahemikus kl 8.00–22.00 ning nädalavahetuseti igal ajal.