Päevatoimetaja:
Marilin Vikat

Lapsed pääsevad ärevuse nõiaringist vanemate ja õpetajate abil

Lapsele on oluline vanemalt kuulda, et ärevust tunda on normaalne. 
Lapsele on oluline vanemalt kuulda, et ärevust tunda on normaalne. Foto: Shutterstock

Lisaks rahvusvahelistele uuringutele on ka Eestis uuringuga tõendust leidnud, et teadveloleku õpe on ärevuse ja stressi maandamisel tulemuslik.

Nimelt tegi Tartu Ülikooli uurimisgrupp – Kristel Põder, Kenn Konstabel ja Teri Talpsep – uuringu enam kui 700 õpilasega, kellest osa tegi iga päev teadveloleku lühiharjutusi Vaikuseminutite programmi järgi.

Kui teadveloleku harjutuste programmi järgiti kavakindlalt (igal koolipäeval u 4 + 4 + 5 minutit), olid õpilaste ärevuse ja paanikahoogude sümptomid kontrollgrupiga võrreldes oluliselt väiksemad. Vereanalüüside põhjal leidis tõendust teadveloleku oskusi õppinud laste väiksem füsioloogiline stressitase.

Küsimustikele vastas ka üle 300 õpetaja, kelle hinnangul suudavad nad teadveloleku õppe järel palju paremini reguleerida oma emotsioone keerulistes olukordades. Õpetajate puhul ilmnes teisigi tulemusi, näiteks suurem eneseusk ja konstruktiivsem suhtumine oma vigadesse.

Psühholoogias on üldtunnustatud põhimõte, et kõik emotsioonid on normaalsed ja neid tasub endale lubada – nii ka ärevust. Kui võidelda ja alla suruda ei tohi, mis päriselt aitab? Kuidas saame keerulisi emotsioone lubada ja aktsepteerida?

Tagasi üles