Lapsed on turundussõnumitest üle külvatud

, ajakirjanik
Copy
Otago ülikooli kaasprofessor Leah Watkins.
Otago ülikooli kaasprofessor Leah Watkins. Foto: Foto: The University of Otago
  • Probleem on nii ebatervislike toodete kui ületarbimise propageerimises

Kaamerate kinnitamine lastele näitas, et nad puutuvad turunduse kaudu kokku 554 kaubamärgiga päevas. Sellise tulemuseni jõudsid Uus-Meremaa Otago ülikoolis tehtud uuringu korraldajad.

Uuringu üks juhtidest kaasprofessor Leah Watkins ütleb, et tulemused näitavad tungivat vajadust vähendada turundust nii isiklikel kui ka planeedi tervisega seotud põhjustel.

Kantavad automaatsed kaamerad anti neljaks päevaks 90 lapsele vanuses 11–13 aastat. Kaamera fikseeris ümbruses iga seitsme sekundi järel kõik kaubamärgid 136 kraadi ulatuses. Nii saadi enneolematu ülevaade laste igapäevasest kokkupuutest turundusega.

Uuring näitas, et lapsed puutuvad kokku 554 kaubamärgiga kümnetunnise päeva jooksul ehk peaaegu ühe kaubamärgiga minutis.

Enamik neist kokkupuudetest leidis aset koolis (43%), kodus (30%) ja poes (12%), kõige sagedamini etikettidel (46%), tootepakenditel (22%) ja reklaamidel (13%).

Watkinsi sõnul elavad lapsed väga kommertsialiseerunud maailmas, mis pommitab neid pidevalt tarbimissõnumitega. Kuigi ta eeldas, et näeb palju ebatervislike toodete reklaame, oli reaalsus veel hullem – nende arv on võrreldes sotsiaalse sisuga ja tervisliku toidu sõnumitega murettekitav.

Murettekitav on ka avastus, et sotsiaalmajandusliku staatuse ja kahjuliku kraami reklaamiga kokkupuute vahel on seos. „See on murettekitav, arvestades ülekaalulisuse, alkoholi ja hasartmängudega seotud kahjude suurt määra sotsiaalmajanduslikult mahajäänud piirkondades. See viitab, et turundussõnumid võivad rõhutada ebavõrdsust ja avaldada lisasurvet neile, kes on juba ebasoodsas olukorras," ütleb Watkins.

Tulemused ei tekita Watkinsile muret ainult seepärast, et reklaamitakse rahva tervisele otseselt kahjulikke tooteid. Turundus soodustab ka ületarbimist. „Üks peamisi ohte planeedi tervisele on ületarbimine ning praegune ja jätkuv tarbimise kasv on jätkusuutmatu," ütleb ta.

Dotsent Watkins loodab, et uurimus stimuleerib olulisi arutelusid järgmise põlvkonna jaoks vajaliku poliitika üle. Meeskond kavatseb turundustegevuste auditi kaudu veel uurida laste kokkupuudet turundusega koolides, sest koolid olid paljude turundusega seotud kokkupuudete kohaks.

Käimas on ka juhtuuring, kus kasutatakse tarkvara, et jälgida laste veebipõhist kokkupuudet turundusega.

Ilmunud Terviselehes. Allikad: University of Otago, The Lancet Planetary Health, EurekAlert

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles