N, 29.09.2022

AVASTUS ⟩ C-vitamiini vajadus oleneb kaalust: vaata, kui mitu õuna on vaja sinul päevas süüa

PM Tervis
C-vitamiini vajadus oleneb kaalust: vaata, kui mitu õuna on vaja sinul päevas süüa
Facebook Messenger LinkedIn Twitter
Comments
Õunad.
Õunad. Foto: Shutterstock

Kui ihul on mõned üleliigsed kilod, võib ühe või kahe õuna söömine tõhustada immuunsüsteemi. Otago ülikooli uues uuringus tehti esmakordselt kindlaks, kui palju C-vitamiini tuleb tarvitada kehamassist olenevalt lisaks, et parandada immuuntervist, vahenda Medical Xpress.

Ülekaalulisus seostub paljudes uuringutes madala C-vitamiini tasemega.

Uues uuringus leiti, et iga lisanduva 10 kilo kohta on vaja argiselt tarbida täiendavalt 10 milligrammi C-vitamiini — see aitab hoida immuunsüsteemi töökorras.

Uuriti, kui palju C-vitamiini vajavad suurema kehakaaluga inimesed, võrreldes 60-kilose inimesega, kes tarbib päevas keskmiselt 110 milligrammi C-vitamiini, mille enamik inimesi saavutab tasakaalustatud toitumisega. Teisisõnu, 90 kilo kaaluv inimene peaks optimaalse eesmärgi – 140 mg/päevas – saavutamiseks võtma täiendavalt 30 milligrammi C-vitamiini; samas kui 120 kilogrammi kaaluv inimene vajaks optimaalse 150 milligrammise päevase annuse saavutamiseks vähemalt 40 milligrammi C-vitamiini päevas.

Uurigu üks autoritest, dotsent Anitra Carr ütleb, et sellistel leidudel on oluline mõju rahvatervisele rahvusvahelisel tasandil – eriti praeguse Covid-19 pandeemia valguses –, kuna C-vitamiin on oluline immuunsüsteemi toetav aine, mis aitab valgetel verelibledel infektsiooni vastu võidelda.

«Vana ütlus «õun päevas hoiab arsti eemal» on siinkohal tegelikult kasulik nõuanne. Keskmise suurusega õun sisaldab 10 milligrammi C-vitamiini, nii et kui kaalute 70–80 kilogrammi, saavutate optimaalse C-vitamiini koguse ühe või kahe õuna söömisel, andes kehale 10–20 milligrammi täiendavat C-vitamiini. Kui kaalute rohkem, siis võib-olla sööge üks apelsin, mis sisaldab 70 milligrammi C-vitamiini, või kiivi, mis sisalda seda 100 milligrammi.»

Carr ütleb, et lihtsaim viis päevase C-vitamiini tarbimise suurendamiseks on suurendada C-vitamiini sisaldavate toitude (nt puu- ja köögiviljad) tarbimist või võtta C-vitamiini toidulisandeid.

«Minu nõuanne neile, kes valivad C-vitamiini ammutamise multivitamiinidest, on kontrollida C-vitamiini täpset kogust tableti kohta, kuna mõned multivitamiinipreparaadid võivad seda sisaldada ainult väga väikestes annustes,» ütleb Carr.

Uuring avaldati ajakirjas Nutrients.

Märksõnad
Tagasi üles