Päevatoimetaja:
Marilin Vikat

Lapse tulevase heaolu ja edukuse võib rikkuda argine tava

Copy
Lapse lõhutud teler. Foto on illustratiivne.
Lapse lõhutud teler. Foto on illustratiivne. Foto: Shutterstock

Vägivaldsete saadete vaatamine televiisorist koolieelses eas võib põhjustada hilisemaid psühholoogilisi ja akadeemilisi häireid, ilmnes Montréali ülikooli psühhohariduse kooli professori Linda Pagani juhitud uuest uuringust.

Samastumine väljamõeldud tegelastega

«Eelkooliealised lapsed kipuvad samastuma telesaadetega ja kohtlevad kõike, mida nad näevad, tõelisena,» ütles Pagani. «Nad on eriti mõjutatavad humoorikalt kujutatud ja ülistatud kangelastest ja kurikaeltest, kes kasutavad vägivalda probleemide lahendamise õigustatud vahendina.

Korduv kokkupuude kiire tempoga, adrenaliini tekitavate tegevuste jadade ja kütkestavate eriefektidega,» lisas ta, «võib tugevdada uskumusi, hoiakuid ja muljeid, et tavapärane vägivald sotsiaalses suhtluses on normaalne. Oluliste sotsiaalsete oskuste väärõpe võib raskendada koolis kohanemist.»

Bernard lisas: «Nii nagu reaalses elus vägivalla tunnistajaks olemine, võib korduv kokkupuude vaenuliku ja vägivaldse maailmaga, kus elavad mõnikord groteskse välimusega olendid, vallandada hirmu ja stressi ning panna need lapsed nägema ühiskonda ohtliku ja hirmutavana. See võib viia harjumuspärase ülereageerimiseni mitmetähenduslikes sotsiaalsetes olukordades.»

Pagani lisas: «Sobivamate sotsiaalsete olukordadega kokkupuutumine võib aga aidata neil arendada olulisi sotsiaalseid oskusi, mis on hiljem kasulikud ja mängivad lõpuks nende isiklikus ja majanduslikus edus võtmerolli.»

Tagasi üles