K, 8.02.2023

Üllatav aine köögikapis aitab alandada kolesterooli

PM Tervis
Üllatav aine köögikapis aitab alandada kolesterooli
Facebook Messenger LinkedIn Twitter
Comments
Tavalise suhkru asemel võiks kasutada mett.
Tavalise suhkru asemel võiks kasutada mett. Foto: Shutterstock

Toronto ülikooli teadlaste uus uuring näitas, et erinevalt teistest magusainetest võib mesi tulla kasuks kardiometaboolsele tervisele. Teadurid soovitavad kaaluda tarbitava suhkru asendamist meega, vahendab Medical News Today.

Uuring näitab, et mesi – eriti puhas õiemesi – võib olla tervislikum asendus suhkrule. Kuigi igasuguseid suhkruid seostatakse kardiometaboolsete probleemidega – ja mesi on 80 protsenti suhkur –, viitavad uuringu autorid, et mesi võib kuuluda omaette kategooriasse ja väärib erilist tähelepanu tervisliku toiduna.

Mee kasulikkus ilmnes uuringutes inimestega, kes sõid toitu, mis sisaldas 10 protsenti või vähem suhkrut.

Uuring on mee mõju ülevaade ja metaanalüüs 18 uuringust, milles osales 1105 valdavalt tervet inimest.

Katsed näitasid, et mesi alandas vere glükoosisisaldust (veresuhkru taset tühja kõhuga), üldkolesterooli ja «halba» (LDL) kolesterooli, samuti rasvmaksahaiguse näitajat. Samuti leidsid teadurid, et mesi suurendas põletikunäitajaid.

Kuidas mesi erineb? Erinevalt enamikust magusainetest ei tulene mee magusus ainult tavalistest suhkrutest, nagu fruktoos ja glükoos.

Uuringu kaasautor dr Tauseef Ahmad Khan, Kanada Toronto ülikooli Temerty arstiteaduskonna teadur ütles Medical News Todayle:

«Umbes 15 protsenti meest on valmistatud kümnetest haruldastest suhkrutest – näiteks isomaltuloos, kojibioos, trehaloos, melesitoos jne–, millel on palju füsioloogilisi ja ainevahetuslikke eeliseid, sealhulgas glükoosireaktsiooni parandamine, insuliiniresistentsuse vähendamine ja terve soolestikuga seotud bakterite kasv.»

Ta lisas, et mesi hõlmab paljusid bioaktiivseid molekule, sealhulgas polüfenoole, flavonoide ja orgaanilisi happeid, millel on terve rida farmakoloogilisi omadusi, sealhulgas antibiootiline, vähivastane ja rasvumusvastane toime, ja mis pakuvad kaitset vabade radikaalide eest.

Endokrinoloog dr Ana Maria Kausel, kes uuringus ei osalenud, ütles MNT-le, et eelistaks siiski keskenduda suhkru tarbimise vähendamisele.

Märksõnad
Tagasi üles