See tegevus aitab hoida luukvaliteeti ja ennetada osteoporoosi

PM Tervis
Copy
Pilt on illustreeriv.
Pilt on illustreeriv. Foto: Shutterstock

Osteoporoos (OP) on kõige sagedasem luu metaboolne haigus. Selle esinemissagedus sõltub nii east kui ka vanusest. Enim esineb osteoporoosi naistel, eriti postmenopausis naistel.

Kiire elurütmiga ja mugavusele orienteeritud maailmas on inimeste liikumisaktiivsus oluliselt vähenenud, ohustades juba ka tervist, kirjutab Põhja-Eesti regionaalhaigla taastusarst Annelii Jürgenson portaalis Med24

Osteoporoosi patogenees on kompleksne ja selle teke võib olla seotud kaltsiumi ainevahetust pärssiva toitumisharjumuse, istuva eluviisi, vähese liikumisaktiivsuse, ovariektoomia, suitsetamise, ülekaalulisuse, kaadmiumimürgistuse jm. Kehalisel aktiivsusel on otsene mõju luustiku arengule ning luukvaliteedi säilitamisele ja parendamisele. Luu on kude, mis vajab oma struktuuri säilitamiseks igapäevast mehaanilist koormust – füüsilisel tegevusel avaldatakse luudele mehaanilist jõudu, millega stimuleeritakse luukoe rakusiseseid protsesse. Aktiveeruvad rakulised signaalrajad, millega suureneb mineraalide talletamine luudesse, tulemuseks on luude suurem mineraalne tihedus ja lõppkokkuvõttes tugevad luud.

Kehalisel liikumisel avalduv mehaaniline koormus luudele on üks olulisematest teguritest, mis mõjutavad luu metabolismi. Samas on füüsiline aktiivsus luukvaliteeti mõjutavatest välisteguritest ka ainuke, mida saab igaüks teadlikult ja sihipäraselt rakendada ehk treenida.

Erinevatel treeninguliikidel (jõu-, vastupidavus-, kombineeritud treeningul) on erinev võime mõjutada luutihedust. See sõltub treeningu kolmest parameetrist – lihaste kaudu luule avaldatavast jõust, tegevuse korduste arvust ja treeningu sagedusest.

Loe pikemalt SIIT.

Märksõnad

Tagasi üles