Sotsiaalmeedia on tänavu meie kõikide elu lahutamatu osa, sest see pakub piiramatuid võimalusi. Uuringute kohaselt selgub, et enam ei ole isegi tervishoiutöötajad ja arstid inimesed, kelle tervishoiualaseid nõuandeid noored tõsiselt kuulda võtaksid. Pigem võetakse kasutusele sotsiaalmeedia staaride soovitusi, mis pikemas perspektiivis toovad naiivsetele noortele kaasa rohkem kahju kui kasu.
TikToki staarid on paremad nõuandjad kui õppinud ja kogenud tervishoiutöötajad
Seksuaaltervis, toitumine ja treening on kolm teemat, mis on TikTokis noorte vaatajaskonna seas kõige populaarsemad. Eriti on noored teemadest huvitatud siis, kui videote peal on iidolid, kes jagavad enda kogemusi elust enesest, vahendab ajakiri Journal of Health Communication avaldatud uuringus.
«Pole üllatav, et oleme näinud sellistel videotel palju eeskujude poolehoidmist, sest sisuloojatel on TikTok platvormil tugev mõju,» sõnab Washingtoni osariigi Ülikooli kommunikatsiooni dotsent ja uuringu juhtivautor Nicole O’Donnell. «Meie probleem tervisekommunikatsiooni seisukohalt on see, et enamik neist videotest ei pakku reaalselt saavutatavaid samme ebatervisliku käitumise muutmiseks, vaid pigem jagatakse esteetilisi üksikasju, mis on sageli paljude noorte jaoks kättesaamatu eluviis.»
Võrreldes Instagrami, Facebooki ja Twitteriga on TikTok suhteliselt uus platvorm, mille kasutamist teadlased alles püüavad mõista. Selle teadmiste puudujäägi kõrvaldamiseks analüüsis uurimisrühm, kuhu kuulusid O’Donnell ja kommunikatsiooni doktorandid Sultana Ismet Jerin ja Di Mu, 400 tervisega seotud videot TikToki kampaaniast #EduTok.
Nad leidsid, et enamik videotest keskendusid vaimsele tervisele, treeningule või seksuaaltervisele, mis on valdkonnad, millest on TikToki noorem vaatajaskond suuresti huvitatud. Siiski selgub, et vaimse tervise videote puhul on publiku osalus väiksem ning teised olulised teemad, mis on eriti olulised teismeliste jaoks, nagu näiteks uimastite kuritarvitamine, kiusamine ja seksuaalvägivalla ennetamine, on samuti TikToki platvormil harival eesmärgil puudulikud.
Üllatuslikult on videod, milles kasutatakse eeskujusid, näiteks kuulsaid näitlejaid või spordistaare, kes julgustavad tervislikumat eluviisi, kõige rohkem kaasatud. Videod, mille eesmärk on šokeerida või hirmutada inimesi teatud käitumisviiside järgimisest, on samuti saanud hea vaatajate numbri. Siiski mõlemat tüüpi videote puhul on puuduseks oluline faktiline teave ja lõppkokkuvõttes ei ole need siiani aidanud kaasa saavutatavatele käitumisharjumuste muutustele.
«Peaaegu 50 protsenti videote puhul kasutatakse TikTokis eeskujusid tervislikeks üleskutseteks,» sõnab Jerin. «Meie tulemused näitavad, et publikut köidavad rohkem isiklikud lood ja nende emotsionaalne lähenemine. Tulevases uuringus soovime spetsiaalselt teada saada, kuidas haarata noori kaasa vaimse tervise teemadel, sest need kaasavad vaatajaskonda kõige vähem, kuigi need on #EduTikToki videotes kõige sagedamini käsitletud tervise teema.»
See-eest videod, kus inimesed diagnoosivad endale ise depressiooni, ärevust või muid vaimse tervisega seotud probleeme, on sotsiaalmeedia platvormil väga aktiivsed ning kindlasti ka muret tekitavakas suundumuseks teismelistele. O’Donnell märkis, et noored diagnoosivad tänapäeval oma terviseprobleeme rohkem lühikeste sotsiaalmeedia videote põhjal kui spetsialistide abiga. «Selle tõttu ongi vaja lähemalt uurida vaimse tervise teemat ja emotsionaalseid üleskutseid, mida sisuloojad kasutavad,» ütles O’Donnell.
Uurijad loodavad, et nii tervishoiuteenuste osutajad kui ka riiklikud asutused saavad oma tulemusi kasutada selleks, et noori paremini kaasata erinevatel tervisega seotud teemadel.
«Autentsed lood inimeste elust kipuvad noortele tekitama palju rohkem huvi, kui valge kitliga spetsialist, kes jagab oma arvamust. Seega on üks strateegia, mida me soovime, et tervishoiutöötajad leiaksid võimalusi, kuidas jagada inimeste autentseid lugusid teismelistele, pakkudes samal ajal neile usaldusväärset teavet,» võtab O’Donnell teema kokku.