Teadlased avastasid olulise teguri, mis aitab hoiduda kaalutõusust

Kõhurasvast vabanemiseks on traditsiooniliselt soovitatav süüa järjepidevalt valku ja kiudaineid. Foto: shutterstock.com

Soolestikus on molekulid, mis piiravad imenduva rasva kogust. Soolestikus elavad ka bakterid, mis neid molekule pärsivad, suurendades suhkru- ja rasvarikast toitu krõbistavate hiirte kaalutõusu. Ajakirjas Science avaldatud leiud võivad viia uute võimalusteni võidelda rasvumise, diabeedi ja alatoitumise vastu – terviseprobleemidega, mis vaevavad sadu miljoneid inimesi maailmas.

«Me teame, et kõhnade ja rasvunud hiirte, aga ka kõhnade ja rasvunud inimeste soolestiku mikrobioomi koostises on suured erinevused. Küsimus, millega oleme maadelnud, on, kas meie mikrobioom põhjustab rasvumist soodustavaid ainevahetuslikke muutusi ja kui jah, siis millised on molekulaarsed põhjused. See uuring joonistab osa sellest pildist,» ütles Lora Hooper, Southwesterni meditsiinikeskuse immunoloogia õppetooli juhataja ja mikrobioloogia professor pressiteates.

Teadlased on juba ammu teadnud, et «mikroobivabad» hiired, kellel puudub soolestiku mikrobioom ja keda hoitakse steriilsetes kolooniates, kipuvad olema kõhnemad kui soolebakteritega hiired, eriti kui neid toidetakse lääne stiilis kõrge suhkru- ja rasvasisaldusega toiduga. Põhjuste väljaselgitamiseks kasutasid teadlased RNA sekveneerimist, et võrrelda geenide avaldumist mikroobivabade ja tavapäraseid bakterikolooniaid kandvate hiirte peensooles.

Meeskond suunas tähelepanu geenile Snhg9, mis toodab pikka, mittekodeerivat RNAd, mille funktsioon oli teadmata. Katsete seeria näitas, et Snhg9 toodetud RNA molekul seondub valguga CCAR2, käivitades molekulaarse kaskaadi, mis takistab toidurasvade imendumist soolestikku vooderdavates rakkudes. Täiendav uurimine näitas, et seda RNAd tootnud soolerakud vähendasid selle sünteesi, kui neid hoiatati immuunsüsteemi juhitava tagasisideahela kaudu soolestiku mikroobide lähedusest.

Mikroobivabadel hiirtel ja liigikaaslastel, keda oli geneetiliselt muudetud täiendava Snhg9 RNA tootmiseks, kaitses selle molekuli käivitatud protsess neid rasvumise eest isegi lääneliku dieedi korral. Täiendavad katsed näitasid, et nendel loomadel ei imendunud nii palju toidurasva kui tüüpilistel hiirtel. Kuid geneetiliselt muudetud hiired, kel puudus Snhg9, võtsid kõrge suhkru- ja rasvasisaldusega söödal kaalus juurde isegi siis, kui nende soolestiku mikroobid hävitati antibiootikumidega.

Avastus võib lõpuks viia uute meetoditeni, mis aitavad vältida või ravida ainevahetushaigusi inimestel. Näiteks võiks olla võimalik ravida alatoitumust Snhg9 pärssimisega või ravida rasvumist, matkides ravimitega Snhg9 funktsiooni.