LAPSEGA MÄNGIMINE Doktor Harding: See on midagi enamat kui lihtsalt meelelahutuslik tegevus

Jaana Otsa
, Ajakirjanik
Copy
Õnnelik perekond kvaliteetaega veetmas.
Õnnelik perekond kvaliteetaega veetmas. Foto: Shutterstock

Lapsepõlvespetsialist Jacqueline Harding vaidlustab oma uues raamatus  «The Brain that Loves to Play» traditsioonilist arusaama, et mäng ja õppimine on eraldiseisvad tegevused. Harding, kes on ühtlasi ka Middlesex ülikooli ekspert, väidab, et mäng ei ole lastele ainult meelelahutuslik tegevus, vaid lausa oluline osa nende arengust. 

Viidates viimasteele neuroteaduste ja lapse arengu uuringutele, selgitab Harding, kuidas läbi mängu areneb lapse aju. Läbi meeleolukate mängukogemuste ja avastamise loovad lapsed uusi neuronitevahelisi ühendusi, mis on vajalik kasvamiseks ja õppimiseks. Need mängust tulenevad neuronitevahelised ühendused, mis kujunevad välja enne kuueaastaseks saamist, omavad sügavat ja pikaajalist mõju lapse tulevasele arengule. 

Harding rõhutab, et lapsed on loomu poolest programmeeritud mängimiseks ning selle tegevuse takistamine võib negatiivselt mõjutada neil oluliste õppimiskogemuste saamist. Ta vaidlustab ajaloolise uskumuse, et mäng on lihtsalt meelelahutuslik tegevus ja pooldab terviklikku lähenemist, mis tunnustab mängu kui lapse arengu olulist osa. 

Raamatus on käsitletud ka Covid-19 pandeemia mõju laste vaimsele tervisele. Eriti soovitab Harding keskenduda mängule ja varasele sekkumisele, et toetada neid noori, kes on läbi elanud neid enneolematuid aegu. 

«The Brain that Loves to Play» ei ole ainult teaduslike järelduste kogum, vaid praktiline juhend täiskasvanutele, kes soovivad paremini mõista mängu olulisust väikelaste arengus. Komplekssete terminite selgitamise ja reaalsete juhtumiuuringute kaudu annab ta lugejatele nippe mängu ja õppimise sidumiseks igapäevaellu. 

Raamatu autor usub, et suurem teadlikkus laste toetamise võimalustest on oluline kõigile, kes hoolitsevad väikelaste eest. 

«The Brain that Loves to Play» pakub hõlpsasti mõistetavat ülevaadet mängu sügavast mõjust laste ajule ja arengule, mis annab rikkalikult juurde teadmisi ja praktilisi näpunäiteid. See on kasulik praktikutele, teadlastele, õpetajatele, vanematele ja kõigile, kes hoolivad laste heaolust. Covid-19 pandeemiast taastudes on Hardingi raamat õige teos laste toetamiseks nende varases eas. 

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles