Alates 2020. aasta algusest on Tervisekassa eest vedanud eKiirabi digilahenduse uuendamist, mida kiirabimeedikud kasutavad väljakutsetel patsienti puudutava elutähtsa terviseinfo leidmiseks ning oma tegevuse, ravi ja otsuste dokumenteerimiseks. Viimaste aastate jooksul on algselt Rootsis välja töötatud eKiirabi lahendust kohandatud Eestile sobivaks koostöös Telia Eesti AS-i ja Ortivus AB partneritega. Selle aasta alguses toimusid ka esimesed edukad tarkvara testimised.
eKiirabi aitab sündmuskohal operatiivselt tegutseda
«2023. aasta jaanuaris alguse saanud juurutusprojekti suurim eesmärk on parandada eKiirabi lahenduse kasutajamugavust, et tegevuste ja otsuste dokumenteerimine oleks kiirabitöötajatele võimalikult loogiline, mugav ja kiire. Nii jääb rohkem aega ja tähelepanu patsiendile,» rääkis Tervisekassa eKiirabi projektijuht Reet Luts.
Selleks, et välja selgitada võimalikud puudused baasfunktsioonides, testis Tervisekassa selle aasta veebruaris uue eKiirabi toimimist. «Test oli küll üsna väikse mahuga võrreldes täislahendusega, kuid see-eest üliolulise eesmärgiga – korrastada kasutajaliidest ja anda esimestele kasutajatele ehk meedikutele juba käegakatsutav toode, esmane arusaam ja tunnetus,» ütles Luts.
Testperioodi jooksul, milles osalesid Tallinna ja Tartu Kiirabi, toimus mitmeid töötubasid, et välja arendada Eesti kiirabidele kohandatud ja sobiv kasutajaliides. Tallinna Kiirabi kiirabiosakonna juht ja testgrupi liige Taavi Mäesepp tõdes, et testperiood kujunes töömahukamaks kui esialgu eeldati.
«Sellest hoolimata soovisid kõik osalejad anda maksimaalse panuse. Konkreetne lõpptulemus pole veel selgunud, kuid viimase kohtumise põhjal saan öelda, et kõiki meedikute ettepanekuid on arvesse võetud ning muudatuste sisseviimine kasutajaliidesesse käib jooksvalt. Kokkuvõttes annab kiirabipidaja osalemine eKiirabi lahenduse loomise varajases etapis arendajale olulise sisendi selle kohta, millist lahendust meedikud reaalselt ootavad ja vajavad,» sõnas Mäesepp.
Kui uurida, millist kasu see digilahendus meedikutele toob, siis on Mäesepa sõnul eKiirabi kiirabibrigaadi vältimatu abivahend, saamaks infot patsiendi terviseandmete kohta. «Terviseandmetega saab tutvuda enne sündmuskohale saabumist, mis parandab oluliselt teenuse kvaliteeti ja abi andmist patsiendile. Lisaks aitab ravi- ja tegevusjuhiste digilahendusse kaasamine tagada nõuetekohase ning adekvaatse patsiendikäsitluse,» lisas ta.
«Uues tarkvaras on ka uusi funktsioone. Näiteks on meedikul võimalik teha konsulteeriva arstiga videokõne, samal ajal vaadata patsiendi kiirabikaarti ja seeläbi vahetada kiirelt elutähtsat infot. Lisaks loome kiirabiautodes oleva monitori ühilduvuse eKiirabi tarkvara kasutava seadmega, mis võimaldab andmete kiiret ülekandmist ühest seadmest teise ehk kiirabitöötaja ei pea andmeid uuesti käsitsi sisestama,» rääkis Tervisekassa projektijuht Reet Luts.
Projektijuhi sõnul on nüüd mõned kuud aega mais algava mahukama testi ettevalmistuseks. Järgmise testimise jooksul antakse osalemise võimalus kõikidele Tervisekassa kiirabipartneritele, et testida eKiirabi täislahendust koos integratsioonidega. Muu hulgas testitakse ka uut kasutajatuge, mida hakkab koos uue tarkvaraga pakkuma Telia.