NÕUANDED Kuidas ennetada ja ära tunda lapsel esimesi digiseadme liigkasutamise märke?

, Tallinna Ülikooli haridustehnoloogia lektor
Copy
Leppige peres kokku, et üks tund digiseadmes olekut võrdub x tundi muud tegevust või et meediasisu tarbitakse kindlal kellaajal ja kohas – näiteks söögilauas, magamistoas, voodis nutiseadmeid ei kasuta.
Leppige peres kokku, et üks tund digiseadmes olekut võrdub x tundi muud tegevust või et meediasisu tarbitakse kindlal kellaajal ja kohas – näiteks söögilauas, magamistoas, voodis nutiseadmeid ei kasuta. Foto: Shutterstock

Kõik emad ja isad on oma laste suhtes hoolivad, aeg-ajalt on vaja lihtsalt meelde tuletada, mis on ka meie lastele oluline, kirjutab Tallinna Ülikooli haridustehnoloogia lektor ja Sutlema-Aespa lasteaia haridustehnoloog Elyna Heinmäe.

Tervise Arengu Instituut viis ülemöödunud aastal pea viie tuhande 11-15-aastase kooliõpilase hulgas läbi tervisekäitumise uuringu (HBSC), millest selgus, et sotsiaalmeedia sõltuvuse sümptomitega õpilaste osakaal on võrreldes 2018. aasta uuringuga suurenenud 6 protsendilt 8 protsendile ning arvutimängusõltuvuse sümptomitega õpilaste osakaalu tõus on olnud oluliselt suurem tüdrukute seas ehk tüdrukute mängusõltuvus on kasvanud varasema uuringuga võrreldes 6 protsendilt 13 protsendini.

Kuidas ennetada ja ära tunda esimesi digiseadme liigkasutamise märke lapsel ning seada sisse kodune rutiin eluks koos digiseadmetega?

Looge koos lastega ühised kokkulepped, kuidas kodus digiseadmeid kasutatakse ja mis meediasisu tarbitakse

Kokkulepped muudavad elu kodus lihtsamaks nii lastel aga ka lapsevanematel. Leppige peres kokku, et üks tund digiseadmes olekut võrdub x tundi muud tegevust või et meediasisu tarbitakse peres kindlal kellaajal ja kindlas kohas (nt söögilauas, magamistoas, voodis nutiseadmeid ei kasuta). Ka on hea, kui on loodud rutiinid nädalavahetuseks, kui kõikidel on rohkem vaba kodus olemise aega. Pea ise kokkulepetest kinni ja aita seda teha ka lastel. Olge kokkulepete ülevaatamisel ja muutmisel paindlikud.

Selgitage oma koduseid meediakokkuleppeid ka lähedastele

Rääkige ka sugulastele (nt vanavanemad, onud-tädid), milline digiseadme kasutus on teie peres (kellaajad, kohad) ning mis on lubatud ja mis mitte. Sekkuge, kui mõni pereüritus või sõpradega koosolemine on digiseadmete kasutamise poole kaldu, sest mõni laps võib ennast seadmete kasutuse pärast teiste poolt kõrvalejäetuna tunda.

Mängi ja lihtsalt ole koos lapsega

Lapsega koos mängimine õpetab teda sotsiaalselt hakkama saama, oma tundeid väljendama ning ka väljaspool kodu sõnadega suhteid looma. Lähedane suhe lapsega on aluseks tema isiksuse väljakujunemisel ning edasiste suhete loomisel elus. Paku lapsele füüsilist lähedust, hellust, armastust ja räägi temaga. Ole lapse jaoks päriselt kohal. Teisisõnu, tee temaga neid asju, mis nõuavad oskuste õppimist ja kaasa teda oma tegemistesse.

Loo lapsega usalduslik suhe ja hoidu äärmustest

Usaldusliku suhte loomine lapsega toimub 0–3 aasta vanuses ning see on oluline kogu tema edasiseks eluks. Usalduslik suhe on aluseks edukate kokkulepete tegemiseks lapsega, mis on eriti oluline just siis, kui on vaja seada kokkulepped digiseadmete kasutamiseks või koduse rutiini tekitamiseks. Pea meeles, et kui lapse meediakasutus on olnud sisuliselt ja ajaliselt aastaid vaba, siis seadmete keelustamine ühest hetkest ilma selgitusteta ei vii eesmärgini. Usalduslik suhe on edukate läbirääkimiste ja muudatuste aluseks.

Tunne ära, kui meediakasutus kodus läheb üle piiride

Kui su lapse põhivajadused – uni ja toit – on rahuldatud, kuid lapse käitumine on siiski problemaatiline, ta on tujukas või tal on keskendumisprobleemid, siis mõtle, kas meediatarbimisel võib siin oma roll olla. Vaadake enda ja laste digiseadmete kasutamise sisu, aeg ja koht üle. Laps ei oska oma emotsioone veel piisavalt hästi juhtida ning lapsevanema ülesanne on teda selles aidata selgituste, aga ka alternatiivsete tegevuste abil. Vajadusel rakenda meediapaastu, pakkudes selleks ajaks lapsele kindlasti alternatiivseid tegevusi. Meediapaast ei pea kestma nädal või kuu. Teinekord piisab 1–2 päevast, et lapse emotsioonid kontrolli alla saada.

Sea kodus sisse koht, kus sa saad ise digiseadmetega tööd teha

Töökirjadele ja -kõnedele ei peaks vastama söögilauas, telekat vaadates või lapsega mängides. Selle käitumisega annad ka lapsele isiklikku eeskuju. Nagu on lapsel koht ja aeg õppimiseks, võiks olla ka emal ja isal kindel koht kodus töötamiseks. Sea selline koht kodus sisse. Küsi nippe ja trikke ka sõpradelt, tuttavatelt, kuidas nemad oma koduseid meediamustrid loonud on ja neid haldavad.

Tarbige meediasisu siis, kui väikelapsed on lõuna- või ööunes

Lapsega on oluline rääkida ohtudest, ekraan on selleks juba väga varases eas hea abivahend seletamaks, miks liigne ekraani vaatamine võib mõjutada silmanägemist või mitte eakohased saated häirida ööund, miks näiteks televiisori taustal mängimine võib häirida lapse tegevusi, keskendumist või teha tema tuju kehvaks. Vaata oma meedialemmikuid siis, kui lapsed magavad, nii saad sa ka päriselt keskenduda.

Ole viisakas ja õpeta viisakust ka oma lastele

Austa igal hetkel ja igal ajal inimesi enda ümber, ole sellega oma lastele eeskujuks. Digiseadme kasutus on läinud väga vabaks, kuid selleks on ka oma koht – näiteks sünnipäevadel, koolis, teatris, kinos ja kohtades, kus sinu tähelepanu oodatakse mujale, ei ole nutiseadme kasutamine viisakas. Pühenda teistele aega ja näita sellega, et sa hoolid ja oled ka oma lapsele eeskujuks!

Paku lapsele turvatunnet

Iga laps tahab saada tähelepanu ja seda peaks andma talle tema pere. Tähelepanu puudumist kompenseerib laps võimalusel alati telefonis olekuga, sest seal ootab teda alati keegi. Kuid me ei tea kunagi, kes ja milliste eesmärkidega! Tunne lapse käekäigu vastu huvi ja paku talle turvatunnet oma kohalolekuga.

Leidke üheskoos lahendusi

Lapsed on targad ja juba pisut vanemad lapsed mõistavad enamasti, kui digiseadme kasutus läheb üle piiride. Proovige lapsega koos leida lahendus – kuula ära lapse ettepanekud olukorra muutmiseks või parandamiseks ning aita teda selles. Näiteks alustage digiseadmete märguannete väljalülitamisest. Rääkige digiseadme aja kasutusest ning planeerige üheskoos lapse kooliväline aeg. Selgita, et ööpäevas on piiratud aeg tunde, mida on tark kasutada õppimise kõrvalt ka puhkamiseks ning enda annete arendamiseks. Ühiste kokkulepete loomist ja nendest kinnipidamist tuleks alustada kohe, kui oled otsustanud oma lapsele digitehnoloogiat võimaldada.

Puhka koos perega

Leia teadlikult aega ja lülita ennast töö ja argitoimetustest välja ning kaasa puhkamisse kogu pere. Leppige kokku ühistes vaba aja tegevustes ning olge selles regulaarne ja järjepidev. Kasutage loovust ning Eesti ideaalset looduskeskkonda. Siin tulevad appi samuti nipid sõpradelt, tuttavatelt ning jälgi (kui sa parasjagu ei meediapaastu) oma sotsiaalmeedia kontodel just selliseid kanaleid, mis annavad häid ideid, kuidas ekraanivabalt aega veeta.

Aita lapsel mängida ja loo talle selleks soodne keskkond

Pärast digiseadme kasutamist on väikesel lapsel keeruline ennast ekraanivabale mängule ümber lülitada. Lasteaias aitavad mänge välja mõelda kaaslased või lausa juhivad su lapse põnevatesse rollimängudesse. Kodus ei pruugi laps osata üksi mängida või mänge välja mõelda. Aita teda. Leppige juba enne digiseadme kasutamist kokku ka edasised tegevused, nii on lapsel üleminek järgmisele tegevusele sujuvam ja leebem. Aita vajadusel lapsel uuele tegevusele üle minna. Piisab kümnest minutist koos mängimisest ja lapsele nii-öelda otsa kätte andmisest ja ta leiab endale pikaks ajaks tegevust. Soeta lapsele joonistamise, voolimise, kleepimise ja lõikamise vahendid. Iseseisev meisterdamine pakub lastele alati huvi ja paneb nad tundideks tegevusse. Küsi ideid ja nippe ka rühmaõpetajalt.

Ära reageeri lapse digiseadme soovile kohe

Laps katsetab piire. Ära reageeri esimeste digiseadme palvete peale. Kui neljandat korda enam digiseadme järele ei küsita, tähendab, et see soov ei olnudki nii vajalik. 0–8aastased lapsed kipuvad digiseadmeid nuruma igavusest, sest see on esimene asi, mis meelde tuleb, kui on igav. Paku talle alternatiive ja ole paindlik, arvestades, kas laps küsib nutiseadet üks kord nädalas või iga päev.

Ole paindlik ja hoia kokkuleppeid

Kui sa näed, et lapsed on valmis digiseadmest mõne alternatiivse tegevuse pärast loobuma, ole ka sina paindlik, aga pea seatud kokkulepetest kinni. Kui laupäevaõhtune multikate õhtu asendub muu tegevusega, siis ära keela lastel multikaid vaadata näiteks järgmisel hommikul. Selline teguviis näitab, et kokkulepped on sulle olulised ja sa pead nendest kinni ning oled sellega lastele eeskujuks.

Näe digikanalites võimalust

Digiseadmete kasutamine ise ei põhjusta vaimse ja füüsilise tervise probleeme – selle mõju sõltub eelkõige kasutajast, kasutusviisist ja -olukorrast. Näe digiseadme kontrollitud kasutuses võimalust lapse huvide realiseerumiseks, isiklikuks arenguks ja tema motivatsiooni parandamiseks.

Tee digiseadme kasutamisest ühine kvaliteetaeg

Leppige peres kokku, millal kõik pereliikmed saavad oma meediasisu teistele tutvustada. Näiteks pikk autosõit sobib hästi soovikontserdiks. Kõik saavad öelda laulu, laulja, mis auto kõlaritest või nutiseadmest otse tuleb (arvesta, et keegi siis ekraani ei vaata). Esimesed kaks ringi laule läheb lihtsalt, kolmanda ringiga tuleb mõtlema hakata, mis soovilugu küsida. Asenda pilt heliga ehk teinekord tasub tuttavaid multikaid, filme lihtsalt kuulata – kas kodus kõlarist või kodukino süsteemist. Sellised ekraanivabad alternatiivid aitavad lastel ka meediaelemente paremini mõista.

Vähem on rohkem

Kui kodused meediamustrid paigast ära, siis neid ei peagi kohe korda saama. Alusta väikeste muutustega ning lähtu sellest põhimõttest, et vähem meediat ja digiseadmeid on alati parem. Eriti kui selle kasutamise eesmärk on meelelahutus.

Lisainformatsioon ekraaniaja soovituste, nutisõltuvuse sümptomite ja ennetamise võimaluse kohta on koondatud liikumisharrastuse kompetentsikeskuse veebilehele liigume.ee.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles