Päevatoimetaja:
Marilin Vikat

Uus uuring näitab, et eestimaalased söövad liiga vähe just seda toitu (1)

Copy
Japsi kai Pärnu jõe kaldal. Neljas avatud kalasadamate päev 2022. a aprillis.
Japsi kai Pärnu jõe kaldal. Neljas avatud kalasadamate päev 2022. a aprillis. Foto: Urmas Luik

Eestimaalased peaksid sööma märksa rohkem kala, tootjatel ja müüjatel tuleb aga pingutada tarbijatele kättesaadavama hinna pakkumisega, selgus regionaal- ja põllumajandusministeeriumi värskelt valminud kala ja kalatoodete tarbimisuuringust.

Uuringu järgi jääb Eesti elanike tarbitav kalakogus endiselt alla Euroopa keskmisele, mis on 23,7 kilogrammi inimese kohta. Võimalikud ressursid tarbimiseks suurenesid 2023. aastal, võrreldes aasta varasemaga, 16,7 kilogrammilt 17,5 kilogrammile eluskaaluna arvestatult.

Kala ja kalatooted moodustavad olulise osa toidupüramiidist. Viimase leibkonnauuringu järgi tarbitakse Eestis endiselt liha ja lihatooteid lausa 5,6 korda rohkem kui kala ja kalatooteid. Eesti toitumis- ja liikumissoovituste järgi peaks tasakaalustatud toitumiseks olema meie toidulaual kalaroog vähemalt kolm korda nädalas.

«Kala söömine on oluline osa tasakaalustatud toitumisest, kuna kala on mitmekesise toitainelise koostisega,» sõnas Tervise Arengu Instituudi vanemspetsialist Kristin Oja. «Kala on valgurikas ning rasvane kala sisaldab ka oomega-3-rasvhappeid, mille piisavat tarbimist seostatakse südame- ja veresoonkonnahaiguste riski vähenemisega,» selgitas Oja.

Kala ja kalatoodete tarbimisuuringu põhjal on tarbija jaoks valiku tegemisel määrav toote värskus, maitse, müügikoha puhtus ja hind. Aastatel 2022–2023 oli Eesti kala hinnatõusult Euroopa Liidus Ungari järel teisel kohal ning kalatoodete grupp kallines Eestis võrreldes teiste tootegruppidega kõige enam.

«Tarbijate kulutused kalale ja kalatoodetele on suurenenud, kuid saadud kogused vähenenud, mis on osaliselt tingitud üldisest ostukorvi kallinemisest,» rääkis Eesti Konjunktuuriinstituudi direktor Peeter Raudsepp.

Lisaks kinnitavad tarbijaküsitluse vastused, et harjumustel on jätkuvalt suur jõud. Uuringu tulemused näitavad seost vastaja vanuse ja kalale tehtavate kulutuste vahel. Mida vanem on tarbija, seda suurem osa ostukorvi maksumusest kulub kalale ja kalatoodetele. Kalatootjate ja -müüjate ees seisab seetõttu küsimus, kuidas jõuda noorema põlvkonna klientideni ning müüa kala ja kalatooteid tarbija jaoks kättesaadava hinnaga.

Kala ja kalatoodete tarbimisuuringut rahastati Euroopa Merendus- ja Kalandusfondi rakenduskava 2014–2020 tehnilise abi ning regionaal- ja põllumajandusministeeriumi vahenditest.

Märksõnad

Tagasi üles