Lapsel on õigus kasvada keskkonnas, mis toetab tema tervist ja arengut parimal võimalikul moel. Lapsesõbraliku tervishoiu käsitluses on esmatähtis tervishoiutöötaja koostöö lapse ja lapsevanematega. Lapsi tuleb kuulata ja kuulda võtta.
Laste heaolu uurimisel võetakse üha enam arvesse laste endi seisukohti. Õiguskantsleri kantselei ja Lastekaitse Liidu eestvedamisel valmis eelmisel aastal laste raport ÜRO lapse õiguste komiteele, kus lapsed on välja toonud, et nad soovivad, et neid rohkem kuulataks ja nendega rohkem räägitaks.
«Lapsed ütlevad, et nad ei saa arsti või õe vastuvõtul alati aru, mida neile räägitakse. Seepärast on oluline, et tervishoiutöötaja suhtleks otse lapsega nii palju, kui lapse vanust ja küpsust arvestades on võimalik. Tervishoiutöötaja peaks veenduma, et laps räägitut mõistab. Samuti on oluline saada protseduurideks või raviks lapse nõusolek. Patsientide ja tervishoiutöötajate vahelise suhtlemise kvaliteedi parandamine on üks viiest eesmärgist, mida Euroopa Nõukogu tervisekirjaoskuse juhend esile tõstab,» ütleb õiguskantsleri kantselei laste ja noorte õiguste osakonna vanemnõunik Kristi Paron.
Oma elustiilis on vaja teha muudatusi laste nimel, mitte alles siis, kui endal on terviseprobleem käes. Marina Koroljova
ÜRO lapse õiguste konventsiooni järgi tuleb lapsi kaasata kõigi nende elu puudutavate küsimuste lahendamisse. Ka Eesti perekonnaseaduse järgi peavad vanemad arvestama, et lapse võime ja vajadus iseseisvalt tegutseda kasvab pidevalt ja lapsega tuleb tema elu puudutavad küsimused läbi arutada. «Lapsesõbraliku tervishoiu käsitlus tähendab, et tervishoiutöötaja, laps ja lapsevanem suhtlevad omavahel ja arvestavad sellega, et fookuses on laps – tema peab räägitut mõistma. Tervishoiutöötajal on oluline roll inimeste tervisekirjaoskuse parandamisel. Kui lapsi maast madalast kaasatakse ja antakse võimalus arsti või õe vastuvõtul küsida ning kaasa rääkida, siis kasvavad nendest vastutustundlikud täiskasvanud. Nad ei tule lihtsalt vastuvõtule vaikselt kuulama, vaid mõtlevad kaasa ja võtavad vastutuse oma tervise eest,» lisab Paron. «Kui vanem ei oska märgata, et laps peaks ka ise saama arutelus ja otsustamises osaleda, siis tervishoiutöötaja saab olla lapsevanema suunaja. Lapsega arutlemine teenib ka seda eesmärki, et lapsest kasvab vastutustundlik patsient, kes oskab teha kaalutletud otsuseid.»