OLULINE TEADA Kui palju peavad lapsed vett jooma?

PM Tervis
Copy
Pilt on illustreeriv.
Pilt on illustreeriv. Foto: Shutterstock

Kui palju vett vajavad lapsed päevas ja millist mõju see nende ajule avaldab?

Lastele vajalik vedeliku kogus sõltub ilmast ja sellest, kui palju nad füüsilist tegevust teevad. Üldised soovitused ütlevad: 

  • nelja- kuni kaheksa-aastased lapsed peaksid jooma umbes 1,2 liitrit päevas;
  • 9–13-aastased poisid peaksid jooma 1,6 liitrit;
  • üheksa- kuni 13-aastased tüdrukud peaksid jooma 1,4 liitrit;
  • üle 14-aastased poisid peaksid jooma 1,9 liitrit;
  • üle 14-aastased tüdrukud peaksid jooma 1,6 liitrit.

Nagu Austraalia toitumisjuhised rõhutavad, on eelistatav vedelikuvajaduste rahuldamiseks juua puhast vett. 

Uuringud näitavad, et paljud kooliealised lapsed ei joo piisavalt ja jõuavad kooli juba dehüdreerituna. 2017. aasta uuringus, milles osales 6469 last (vanuses 4–17) 13 riigist (välja arvatud Austraalia), leiti, et 60 protsenti lastest ja 75 protsenti noorukitest ei tarbinud piisavalt vett.

Kui tihti peaks jooma? Puuduvad konkreetsed nõuanded selle kohta, kui sageli peavad lapsed ja noorukid jooma. Kuid uurimistöö peamine sõnum on see, et õpilased peavad alustama vee joomist juba hommikul pärast ärkamist. Vee joomine kohe pärast ärkamist reguleerib keha ja aju vett kasutama ja loob vaimse jõudluse ülejäänud päevaks.

Uuringud näitavad ka, et lapsed peavad kogu päeva jooksul jooma korraga suures koguses vett (umbes 250–300 ml), selle asemel, et juua mõned väiksed lonksud. 

Miks on vesi aju jaoks nii oluline?

Umbes 75 protsenti kogu aju massist moodustab vesi ja meie aju vajab vett töö jätkamiseks.

Lisaks muudele funktsioonidele aitab vesi ajurakkudel ja kudedel tasakaalustada hormoonide taset, säilitada õiget verevoolu ning toimetada ajju vitamiine, mineraale ja hapnikku.

Isegi kerge dehüdratsiooni tase võib suurendada hormooni kortisooli taset, mis võib põhjustada närvilisust, pinget ja ärrituvust. See võib segada aju teabetöötlust, aga ka meie energiataset, emotsioone ja käitumist.

Seega, kui õpilased on piisavalt hüdreeritud, läheb nende aju optimaalsesse olekusse, et koolis keskenduda ja tähelepanelik olla.

Kuidas aitab vesi õppimisele kaasa?

Lisaks sellele, et vesi aitab meie kehal funktsioneerida, aitab see meie ajul õppida.

2020. aasta uuring 5. ja 6. klassi saksa lastega näitas, et neil, kellel oli hommikul nelja koolitunni jooksul vähemalt 50 protsenti päevasest veevajadusest täidetud (umbes 1 liiter), oli mälu üldiselt parem.

Uuring näitas, et laste võime visuaalsele teabele tähelepanu pöörata oli pärast vee joomist palju parem kui vee puudumisel, kirjutab Medical Xpress

2019. aastal USAs läbi viidud uuringus vaadeldi vee mõju noorte kognitiivsele paindlikkusele. See on võime mõelda korraga mitmele kontseptsioonile või kiiresti vahetada mõtlemist kahe kontseptsiooni vahel.

Nelja päeva jooksul anti üheksa- kuni üheteistaastastele lastele juua erinevaid koguseid vett. Need, kes jõid 24 tunni jooksul kuni 2,5 liitrit vett (isegi rohkem kui soovitatud kogus), suutsid vaimsete ülesannete vahel paremini ümber lülituda, võrreldes nendega, kes jõid väiksemas koguses vett.

Märksõnad

Tagasi üles