Päevatoimetaja:
Marilin Vikat

AVASTUS Uue auto lõhn võib olla kuumal suvepäeval väga ohtlik

Copy
Kuuma ilmaga autos lenduvad ühendid võivad põhjustada peavalu, köha ja veel mitmeid probleeme.
Kuuma ilmaga autos lenduvad ühendid võivad põhjustada peavalu, köha ja veel mitmeid probleeme. Foto: Shutterstock

Kuumadel suvepäevadel eraldub uutest autodest ohtralt lenduvaid orgaanilisi ühendeid (VOC), sealhulgas murettekitaval tasemel formaldehüüdi ja muid aldehüüde, vahendab Phys.org.

Tarbijatele on tuttav «uue auto lõhn», mis tuleneb sellest, et uutest vaipadest, polstritest ja muudest sisematerjalidest eraldub lenduvaid orgaanilisi ühendeid. Need võivad põhjustada mitmesuguseid terviseprobleeme, sealhulgas peavalu, silmade, nina ja kurgu põletikku, väsimust, ärrituvust, kuiva köha, kopsuhaigusi ja desorientatsiooni.

Hiina teadlased Jianyin Xiong, Shaodan Huang ja nende kolleegid tahtsid mõõta lenduvate orgaaniliste ühendite taset uute autode salongides kuumadel suvepäevadel, pidades silmas, et kliimamuutused suurendavad suvel temperatuure kogu maailmas.

Andmed mitme kuuma suvepäeva kohta, kus välisõhu temperatuurid olid 25,3–46,1 °C, näitasid kõrgeid formaldehüüdi, atseetaldehüüdi ja heksaldehüüdi tasemeid. Uuring avaldati ajakirjas PNAS Nexus.

Hiina riiklik formaldehüüdi kontsentratsiooni piirväärtus sõidukite salongides on 100 μg/m³. Selgus, et katseautos ületas tase mõnikord 200 μg/m³. Atseetaldehüüdi riiklik piirväärtus on 50 μg/m³, kuid katseautos oli tase kuni 140 μg/m³.

Masinõppe mudel näitas, et materjalide pinnatemperatuur mõjutas salongi VOC-de kontsentratsiooni kõige rohkem.

Autorite sõnul võiks mudelit kasutada salongis lenduvate orgaaniliste ühendite kontsentratsioonide prognoosimiseks ja kokkupuute hindamiseks, mida saaks integreerida nutikate autode juhtimissüsteemidesse.

Märksõnad

Tagasi üles