Skip to footer
Saada vihje

3 põhjust, miks reguleeritav laud ja istumise-seismise vaheldumine parandavad laste õpiedukust

Artikli foto

Kas oled märganud, kui palju aega lapsed tegelikult istudes veedavad? Koolitundides, kodutöid tehes või isegi mängides – enamik tegevusi toimub toolil istudes. Kui varem said lapsed rohkem liikuda, siis tänapäeval jääb see paraku sageli tahaplaanile.

Uuringud on aga näidanud, et pidev istumine võib mõjutada laste keskendumisvõimet ja õpiedukust. Rootsis läbi viidud uuringu kohaselt tuli välja, et lapsed kes kasutasid reguleeritavaid laudu ja said päeva jooksul oma kehaasendit vahetada istumise ja seismise vahel, olid keskendunumad ja füüsiliselt aktiivsemad võrreldes lastega, kes veetsid kogu oma aja istudes.

Seega võimaldab reguleeritav laud lapsel lisada õppimise kõrvale rohkem liikumist, sest ta saab mugavalt vahetada istumisasendi seismise vastu ja vastupidi. Alljärgnevalt toome välja kolm põhjust, miks asendite vaheldumine aitab lastel paremini keskenduda ja saavutada häid õpitulemusi.

1. Parandab keskendumis- ja tähelepanuvõimet

Vahelduv istumine ja seismine aitab lastel paremini keskenduda, sest liikumine stimuleerib verevoolu ajju. See suurendab hapniku jõudmist aju piirkondadesse, mis vastutavad tähelepanu ja keskendumise eest. Pikaajaline istumine põhjustab väsimust ja hajutab tähelepanu. Seismise vahepausid hoiavad meeli erksana ning parandavad keskendumisvõimet, võimaldades lastel ülesannetele pikemalt ja tulemuslikumalt pühenduda.

2. Vähendab füüsilist ebamugavust ja väsimust

Pikaajaline istumine tekitab lastel tihtipeale ebamugavust seljas, kaelas ja jalgades, sest nende istumisasend ei toeta alati loomulikku kehaasendit. Kui lapsed saavad regulaarselt oma asendit vahetada – näiteks istumise ja seismise vahel – väheneb lihaste ja liigeste koormus, ning keha saab aega lõdvestuda ja taastuda.

Selline aktiivne kehaasendi vaheldumine hoiab ära füüsilise väsimuse ja ebamugavuse, ning pakub lapsele mugavamat ja paremat õpikeskkonda. Kui keha on lõdvestunud, suudavad lapsed keskenduda õppimisele, ilma et peaksid asendit pidevalt kohendama või valu ja väsimusega võitlema.

3. Tõstab meeleolu ja motiveerib õppima

Lapsed ei ole loodud pikalt paigal istuma. Nende loomulik liikumisvajadus on osa nende arengust ja energilisusest. Kui lapsed saavad oma päevategemiste käigus rohkem liikuda ning ei pea pidevalt vaid istuma, tunnevad nad end energilisema ja vähem kurnatuna.

Samuti muutub õppimine huvitavamaks ja lapsed motiveeritumaks, kui nad saavad vabalt asendit vahetada ega ole sunnitud pikka ühes asendis ja paigal olema. Hea tuju ja positiivne meeleolu on olulised tegurid, mis toetavad mudilaste õppimist ja suurendavad laste soovi uusi teadmisi omandada.

Praktilised näpunäited lapse õppimise toetamiseks

Lastele tervisliku ja ergonoomilise õpikeskkonna loomine on oluline nende füüsilise ja vaimse arengu jaoks. Meil on jagada mõned praktilised näpunäited, kuidas vanemad saavad oma laste õppimist ja heaolu edendada.

1. Ajastatud tööasendite vaheldamine

Õpeta lapsele, et iga 30–45 minuti järel on kasulik oma tööasendit muuta. Näiteks võib ta istudes joonistada või lugeda ning seejärel seistes lahendada matemaatikaülesandeid. Selliselt käitumine hoiab keha aktiivsena ja aitab vältida pikaajalisest istumisest tulenevat füüsilist ülekoormust. Asendite vahetamine toetab lapse loomulikku liikumist ja aitab säilitada õiget kehahoiakut.

2. Lühikesed liikumispausid

Õppimise juurde tasub lisada lühikesi liikumispause. "Liikumisminutid" laua kõrval – näiteks lihtsad venitusharjutused, kükid või ülakeha sirutused – aitavad parandada vereringet ja suurendada energiat. Need harjutused vähendavad lihaspinget ja parandavad keskendumisvõimet. Sellised lühikesed turgutuspausid aitavad vältida liigset väsimust ning säilitada tähelepanu ja produktiivsust kogu päeva vältel.

3. Ergonomiline tööasend

Ergonoomiliselt kujundatud töökoht tagab lapsele mugava ja õige tööasendi. Reguleeritavad lauad on ideaalne lahendus, kuna need võimaldavad kohandada laua kõrgust vastavalt lapse vajadustele. Ergonoomiline töökoht hoiab lapse keha pingevaba ja lõdvestununa, mis omakorda aitab lapsel paremini ja tõhusamalt õppida.

4. Püsiva aktiivsuse toetamine

Lapsed, kes õpivad juba noores eas oma tööasendit pidevalt vahetama ja aktiivselt liikuma, kannavad need harjumused edasi ka oma täiskasvanuellu. Need harjumused aitavad ennetada istuva eluviisiga kaasnevaid terviseprobleeme, nagu kehv kehahoiak, seljavalu ja rasvumine. Füüsiline aktiivsus ja õiged tööasendid on lapse üldise heaolu ja vaimse arengu jaoks äärmiselt olulised.

5. Mugav ja kohandatav töökeskkond

Reguleeritav laud kohandub kergesti erinevate tegevustega – olgu see joonistamine, lugemine, kirjutamine või hoopis midagi muud. Lisaks aitab selline mööbel lastel õppida oma töökohta teadlikult kohandama, mis on väärtuslik oskus ka edaspidiseks.

Lapsele ergonoomilise õpikeskkonna loomine on oluline investeering tema tervisesse, õppimisse ja tuleviku edusse. Ergonoomilised lahendused, nagu reguleeritavad lauad ja ergonoomiline koolimööbel, koos puhke- ja liikumispausidega toetavad lapse arengut ja aitavad saavutada paremaid õpitulemusi ning hoides samal ajal ära mitmeid terviseprobleeme.

Vali oma lapsele või endale uus ergonoomiline reguleeritav laud AJ Toodete veebipoest. Ootame sind ka AJ Tooted salongi Pärnu mnt 158, Tallinnas, kus saad tooteid ise proovida. Meie spetsialistid aitavad sul leida parima koolimööbli vastavalt sinu vajadustele.

 

Kas tahad, et sinu lugu jõuaks inimesteni, keda see päriselt kõnetab? Postimehe sisuturundusartikkel ei ole pelgalt reklaam – see on läbimõeldud sisu, mis pakub lugejale väärtust ning tutvustab sinu teenust või toodet. Võta meiega ühendust, et koos leida just sinu ettevõttele sobiv sisuturunduslahendus: veebireklaam@postimees.ee

Tagasi üles