Nii arstides kui patsientides tekitab küsimusi netiportaal, kus on võimalik anonüümselt meedikuid nii maatasa teha kui ka taevani kiita.
Arstide hindamisportaal tekitab küsimusi (1)
«Altkäemaksuvõtja. Varas. Narkomaan. Kogu /.../ haigla on paljaks varastanud,» selline sissekanne seisab ühe arsti kohta Tervisetrendi portaalis, kus inimestel on võimalik anonüümselt hinnata meedikuid. Teine patsient nimetab sama arsti väga heaks, tähelepanelikuks ja hoolitsevaks.
«Eetiline ei ole negatiivse anonüümse arvamuse seostamine konkreetse inimesega, kes ei saa ennast kaitsta,» ütles Tervisetrendi portaalis paar korda oma nime alt kommenteerinud Terje Behrs. Tema arvates peaks portaal ka vastaspoolele ehk meedikutele mingi vastulause võimaluse andma.
Uut hambaarsti otsides Tervisetrendi portaali sattunud Merje Meisalu tunnistas, et portaali eetilisus tekitas temas küsimusi ja ega talle endale ei meeldiks, kui tema tööd saaks netis anonüümselt kommenteerida. «Kui saaks hinnata arsti sõbralikkust ja hoolsust, siis küll, aga professionaalsust? Kas patsient on pädev hindama arsti professionaalseid oskusi?» arutles naine. Ta lisas, et samas inimesed arstidest nagunii räägivad ja otsivad nende kohta internetist infot. «Arstidega on nii, et alati on keegi, kes taevani kiidab ja osa, kes on kardinaalselt teisel arvamusel. Eks see tõde ole kusagil vahepeal,» sõnas ta.
Arstid haiged arvustada ei saa
Perearst Diana Ingerainen tunnistab, et talle sellised anonüümsed kommenteerimised ei meeldi. «Ma tean, et sellised pingeread tekitavad pigem segadust või kõhedust, et millele ma nüüd pean vastama, mis mul peab olema, et ma vastaksin selle portaali nõuetele,» selgitas arst.
Meediku sõnul saab iga inimene aru ja oskab hinnata, kuidas arst temasse suhtub. «Aga mured algavad siis, kui asi läheb professionaalsuse hindamise juurde,» tõdes ta. Nii sai portaali algusajal üks perearst Ingeraineni sõnul väga haiget, kui patsient polnud rahul sellega, et arst kõiki tema soove ei täitnud ning sellest tekkinud pahameele portaalis välja valas. «Aga me ei saa ju öelda, et see Jüri või Mari tegi mulle liiga, sõimas mu läbi. See käib meie ameti juurde, et meie ei räägi sellistest asjadest, aga samas meist võidakse igal hetkel rääkida,» nentis perearst.
Arstide eetikakomitee liige, psühhiaater Andres Lehtmets ei pea arsti hindamist patsientide poolt eriti mõistlikuks tegevuseks. «Arsti töös on palju erinevaid pooli, millest üks on suhtlemine inimestega ja mille alusel tavaliselt arsti hinnatakse. Teatud erialadel on see suurema ja osal väiksema kaaluga,» põhjendas ta oma arvamust. Selline hindamine ei ole Lehtmetsa sõnul aus nende arstide suhtes, kes võivad olla väga võimekad spetsialistid, kuid viletsad suhtlejad.
Lehtmetsa sõnul lähevad internetti hindeid panema ja kommenteerima kas ülevoolavalt õnnelikud või rahulolematud. «Ma pean mõlemat äärmust halvaks, sest hindamine eeldab külma pead ja neutraalset suhtumist,» sõnas Lehtmets ja lisas, et arst ei saa oma töös lähtuda sellest, kuidas inimestele meeldida.
Eestis soositakse kallist meditsiinisüsteemi
Lehtmetsa arvates anonüümne hindamine otseselt kedagi ei kahjusta. «Inimesel peab olema selgroogu ja paksu nahka, et mitte võtta tõsiselt, kui neid kusagil arvustatakse. Aga eks Eesti arstid on viimasel ajal õppinud, et ega neid väga ei armastata,» tõdes Lehtmets.
Ta lisas, et võrreldes muu maailmaga on Eestis väga levinud see, et inimesed uurivad arstide tausta, kuna meditsiinisüsteem soosib seda, rõhutades, et inimesel on õigus arsti valida. «Kui te lähete neisse ühiskondadesse, kus tervishoidu suhtutakse ratsionaalselt, näiteks Soome, siis seal ei lasta väga palju valida, kuna see on ühiskonna jaoks kallis lõbu.»
«Mis tahes anonüümsust, sealhulgas ka arstide hindamisel, ei pea ma õigeks,» sõnas tuntud neurokirurgi ja meedikute eetikakomitees esimees, neurokirurg Andres Ellamaa, mööndes, et portaale võib muidugi igaüks luua. «Aga mis juhtuks siis, kui arstid-hambaarstid teeksid mingi sarnase portaali, kus oleks kirjas patsiendid, kellega koostöö kuidagi ei taha sujuda?» küsis ta retooriliselt.
Tervisetrendi looja ja ühe omaniku Janno Järv ütles, et nende portaali külastab umbes 2500 inimest päevas ning inimesed saavad hinnata arsti sõbralikkust, kättesaadavust, sõbralikkust ja professionaalsust, samuti kommenteerida tema tegevust. «Neli hindamiskriteeriumi valisime välja selle järgi, mida on kasutatud analoogsetes portaalides välismaal, ning need on patsiendi jaoks lihtsad ja arusaadavad,» selgitas portaali looja.
Arstid tahavad vastulause võimalust
Umbes korra kuus saavad nad ka mõnelt arstilt pahase telefonikõne või kirja. «Need jagunevad põhiliselt kahte liiki: ühel juhul ütleb arst, et ta ei soovi, et teda üldse seal hinnatakse. Teisel juhul öeldakse, et tegu on laimuga,» rääkis Järv. Ta kinnitas, et laimusüüdistusi on vähem. Järve sõnul on nende seisukoht, et arste, hoolimata nende palvetest, portaalist ei eemaldata, kuna tegu on avaliku teenuse osutajatega, kelle andmed on avalikus registris kättesaadavad.
«Me oleme palju arstidega suhelnud ja saanud tagasisidet ning põhiline asi, mis öeldakse on see, et andke meile võimalus lihtsalt öelda hea kommentaari puhul aitäh ja halva kommi puhul vastata,» rääkis Järve. Ta lisas, et praegu arstid vastata ei saa, sest see nõuab tehnilise lisarakenduse tegemist, milleni pole veel jõutud. «Aga see on meil esimene asi, mida tahame teha,» kinnitas ta.