Tervisekäitumine mõjutab vaimset tervist ja vastupidi
Me teame tänapäeval üsna hästi, mis vaimset tervist mõjutab ja neid tegureid on palju. Osa neist on geneetilised, osa peituvad inimeste oskustes, teadmistes ja käitumises. Lisaks mõjutavad inimese vaimset tervist tema suhted teistega ning kõige laiemas paketis on kõikvõimalikud elukeskkonnast ja ühiskonnast tulenevad tegurid.
Meie igapäevased valikud – toitumine, uni, kehaline aktiivsus ja uimastite tarvitamine – mõjutavad otseselt meie vaimset tervist. Samas mõjutab kehv vaimne tervis meie tervisekäitumist. Pidev ebakindlus ja keerulised majanduslikud tingimused süvendavad paljudes ärevust ja kroonilist stressi, millele otsitakse leevendust alkoholist, tubakast ja nikotiinist, narkootikumidest või ülemäärasest nutivahendite kasutamisest. Need harjumused aga vaid süvendavad vaimse tervise probleeme.
Uni on üks olulisi, kuid sageli alahinnatud tegureid, mis heaolu mõjutab. Eestis on uneprobleemid eriti levinud noorte seas – suisa kolmandik kooliõpilastest kannatab kroonilise unepuuduse all ning see mõjutab lisaks vaimsele tasakaalule ka õppimisvõimet ja sotsiaalseid suhteid. Samas võivad uneprobleemid olla ka esimene märk sellest, et stress on kuhjumas.
Olulised on ka sotsiaal-emotsionaalsed oskused, mis aitavad inimestel tulla toime emotsioonide ja stressiga, luua ja hoida suhteid, taastuda raskusest ja suhetega toime tulla. Kui neid oskusi arendatakse juba noores eas, vähendab see riski sattuda vaimse tervise probleemide või sõltuvuste lõksu.
Kogu ühiskond peab nägema oma vastutust vaimse tervise edendamisel
Jah – vaimse tervise olukord Eestis on halvenenud ja sellest ei saa mööda vaadata. Ometi annab teema keerukus ka võimaluse.
Tervise edendamine ei toimu ainult tervishoiusektoris – vaimset heaolu «luuakse» igal pool: kodudes, töökohtades, koolides, lasteaedades, omavalitsustes ja riiklikes asutustes. Igaüks saab alustada väikestest sammudest, olgu selleks pikem ööuni või piisav igapäevane liikumine, suuremal määral suhetesse panustamine ja lähedastest hoolimine või koolides laste sotsiaal-emotsionaalsete oskuste arendamine.